لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

اعتراض ایران به تظاهرات مجاهدین خلق در بروکسل


تظاهرات روز پنج شنبه سازمان مجاهدین خلق در بروکسل.
تظاهرات روز پنج شنبه سازمان مجاهدین خلق در بروکسل.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، با احضار سفير آلمان در تهران به عنوان رييس دوره ای اتحاديه اروپا و کاردار سفارت بلژيک در تهران، به صدور مجوز تظاهرات برای سازمان مجاهدين خلق در بروکسل، اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، ابراهيم رحيم بير، مذيرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ايران، از اينکه دولت بلژيک به سازمان مجاهدين خلق، اجازه برپايی تظاهرات داده است، ابراز تعجب کرد و گفت: «به رغم اينکه وزير امورخارجه بلژيک، در سفر به خاورميانه از مبارزه با تروريسم صحبت می کند، اين کشور به گروهی که در فهرست گروه های تروريستی اتحاديه اروپا قرار دارد، اجازه گردهمايی و تجمع می دهد.»

سازمان مجاهدين خلق از سوی اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا، در فهرست گروه های تروريستی قرار داده شده است، اما اين سازمان خواهان حذف نام خود از اين فهرست است.

مریم رجوی در جمع معترضین در بروکسل سخنرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، روز پنج شنبه، هشتم مارس، هزاران تن از هواداران و اعضای سازمان مجاهدين خلق، پيش از برپايی نشست رهبران اتحاديه اروپا، در بروکسل، مقر پارلمان اروپايی، تظاهراتی برپا کردند و از اتحاديه اروپا خواستند که نام «سازمان مجاهدين خلق» از فهرست گروه های تروريستی حذف شود.

در اين گزارش، تعداد معترضين به نقل از پليس بلژيک، سه هزار و ۵۰۰ تن ذکر شده و آمده است که معترضين، همگی «ايرانيان در تبعيد» بوده اند و با خود پرچم و پلاکاردهايی حمل می کردند.

پليس بلژيک، اجازه نزديک شدن هواداران اين سازمان را به ساختمان اصلی نشست اتحاديه اروپا صادر نکرده است و به نوشته رويترز، پليس، معترضين را «صدها متر» از محل نشست، دور نگاه داشته است.

رهبران سازمان مجاهدين خلق می گويند که از سال ۲۰۰۱ ميلادی و بعد از حملات يازدهم سپتامبر، مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی ايران را کنار گذاشته اند، اما ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا به همراه ايالات متحده آمريکا، کماکان اين سازمان را به عنوان يک سازمان تروريستی می شناسند.

به نوشته سايت سازمان مجاهدين خلق، مريم رجوی که اين سازمان از وی به عنوان «رييس جمهوری برگزيده» ياد می کند، روز پنج شنبه در جمع معترضان در بروکسل حاضر شده و سخنرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG