لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

مروری بر پرونده‌های قتل‌های زنجیره‌ای زنان


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
«صدای ديگر» را روزهای يکشنبه بعد از خبرهای ساعت ۷ و نيم شب به وقت تهران از راديو فردا می شنويد.
اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها (نيم بامداد) و در مجله نيمروزی پس از خبرهای ساعت ١٣ تکرار می شود.

نشانی ايميل برنامه «صدای ديگر»:
zan@radifarda.com
شماره تلفن پیامگیر رادیو فردا:
۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳
شماره پيامک گير راديو فردا:۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵
برنامه این هفته «صدای دیگر» به بررسی قتل‌های زنجیره‌ای زنان ایران اختصاص دارد و در آن ضمن گفت‌وگو با دکتر نعمت احمدی، حقوقدان، و دکتر شهلا اعزازی، جامعه‌شناس ساکن تهران، به بررسی زمینه‌ها و پیامدهای اجتماعی قتل‌های زنان توسط قاتلان زنجیره‌ای می‌پردازد.

در بخش دیگری از برنامه در گفت‌وگو با دکتر نسرین ستوده، حقوقدان ساکن تهران، جریان توقف اجرای قانون برابری دیه زن و مرد بررسی می‌شود و در پایان الهه استادیوسف سریال پرطرفدار یوسف پیامبر را که از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود بررسی می‌کند.

زنان و «ماشین‌های قتل»

ماه گذشته «امید»، قاتل سریالی زنان در کرج، علاوه بر اعتراف به قتل هشت زن در این شهر به قتل چهار زن دیگر در لنگرود اعتراف کرد. در میان قاتلان سریالی زنان دوازده قتل آمار بالایی نیست. رکورددار این نوع قتل‌ها مجید سالک محمودی با ۳۰ قربانی زن است. او در اعترافات خود گفته بود تنها زنانی را به قتل می‌رساند که به همسران‌شان خیانت می‌کردند.

نعمت احمدی، حقوقدان ساکن تهران، در مورد قاتلان زنجیره‌ای و آرامش خیال‌شان در ادامه قتل‌ها به رادیوفردا می‌گوید: «در قتل‌های سریالی شباهت میان قتل‌های مختلف زیاد است. قطعا پلیس وقتی جنازه اول را پیدا کرد و بعد جنازه دوم را، می‌تواند بفهمد که با یک نفر سروکار دارد. اما این قتل‌ها کشف نمی‌شود و چون پلیس خودش را سرگرم طرح امنیت اخلاقی و برخورد با پوشاک و آرایش دختران می‌کند، این اعمال ادامه پیدا می کند.»

نعمت احمدی قاتلان زنجیره‌ای را بیماران اجتماعی می‌داند که عوامل مختلف اجتماعی روی آنها اثر می‌گذارد.

غلامرضا خوشرو معروف به «خفاش شب» را می‌توان هولناک‌ترین این نوع قاتلان خواند. او در مدت هشتاد روز هشت زن و دختر جوان را به قتل رساند. سعید حنایی تنها قاتل زنجیره‌ای زنان بود که صراحتاً از باورهای دینی خود سخن گفت و خود را مستحق مجازات نمی‌دانست.

هاله کشاورز، یکی از وکلای قربانیان این قتل‌ها، درباره روند این قتل‌ها به رادیوفردا می‌گوید: «این افراد بر مبنای اعتقاد شخصی‌شان دست به قتل می‌زنند و این خطرناک است و باید جلوگیری شود.» وی سپس می‌افزاید مساله مهم این است که چرا این افراد به‌موقع و سریع شناسایی نمی‌شوند.

شهلا اعزازی، جامعه‌شناس ساکن تهران، در مورد افزایش این قتل‌ها در ایران به رادیوفردا می‌گوید در مورد زنان نوعی اخلاق کاذب در جامعه رشد کرده است که مردان در سطوح مختلف به خودشان اجازه می‌دهند زنان را کنترل کنند. وی بر این باور است که این نوع اخلاق ریشه برخورد ناهنجار با زنان است. خانم اعزازی نیز معتقد است وقتی قاتلی پس از اولین قتل دستگیر نمی‌شود، به نوعی جسورانه‌تر اقدام به قتل‌های دیگر می‌کند.

وزیر اقتصاد و لغو مصوبه برابری دیه

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای از رئیس کل بیمه مرکزی ایران خواست مصوبه اخیر شورای‌عالی بیمه مبنی بر پوشش خسارت بدنی یکسان زن و مرد را ملغی اعلام کند. خانم نسرین ستوده، حقوق‌دان و وکیل دادگستری، به رادیوفردا می‌گوید تساوی دیه زن و مرد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود.

آن مصوبه نیز به استناد همین قانون به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده بود. خانم ستوده در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر می‌تواند آن مصوبه را ملغی کند، می‌گوید در حیطه وزیر نیست که مصوبه مجلس را لغو کند و چنین تصمیمی خارج از اختیارات اوست. خانم ستوده می‌گوید هر ایرانی می‌تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه کند و ابطال این دستورالعمل را خواستار شود، زیرا چنین دستوری خلاف قانون است.

نجواهای عاشقانه زلیخا در سریال «یوسف پیامبر»

در پایان این مجله، خانم الهه استادیوسف با نگاهی به سریال یوسف پیامبر و جنجال‌های اطراف آن می‌گوید یکی از دلایلی که از سوی منتقدان مذهبی به سریال ایراد گرفته می‌شود، پررنگ بودن روابط عاشقانه زلیخا و یوسف است. این سریال یک مثلث عشقی دارد که معمولا از تلویزیون اجازه پخش نمی‌گرفت. خانم استادیوسف می‌گوید این سریال حدود شش هفت میلیارد تومان هزینه برداشته است که خود سبب اعتراض‌هایی شده است.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG