لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

«چین و هند، بازار فرش ایران را بحرانی کرده اند»


یک فروشگاه فرش در آلمان با فرش های ایرانی
یک فروشگاه فرش در آلمان با فرش های ایرانی

به نوشته خبرنگار اعزامی خبرگزاری آنسای ايتاليا، چين و هند با قبضه بازارهای بين المللی، صنعت فرش ايران را دچار بحران ساخته اند.

آلبرتو زانکوتاتو Alberto Zanconato رييس دفتر نمايندگی خبرگزاری رسمی ايتاليا آنسا در تهران، در جريان سفری به جزيره کيش از نمايشگاه صنعت فرش بازديد به عمل آورده است.


اين خبرنگار ايتاليايی در گزارشی از «بحران شديد در صنعت فرش ايران» نوشته است . او می نويسد چين و هند با استقبال بازارهای جهانی، ايران را به کنار رانده اند.


مرتضی فرجی، مسئول مرکز ملی فرش، در مصاحبه با خبرنگار آنسا، کشورهای چين و هند را به «رقابت غير اصولی» کرده و می افزايد در يک سال گذشته صادرات فرش ايران به مقدارد ۷ تا ۸ درصد کاهش يافته است.


سقوط ۸ درصدی صادرات فرش، کاهش نيم ميليارد دلار درآمد ارزی را برای جمهوری اسلامی ايران به دنبال داشته است.


آقای فرجی در ادامه می گويد با وجود کاهش صادرات فرش در سال گذشته، جمهوری اسلامی ايران هنوز ۴۰ درصد از بازار جهانی را در دست دارد.


هوشنگ فاخر نايب رئيس صادر کنندگان فرش معتقد است که مدير مرکز فرش ايران بيش از حد خوش بين است. به گفته هوشنگ فاخر فرش های بافت ايران در حال حاضر بين ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار جهانی را تشکيل می دهند، و ۷۰ تا ۷۵ درصد با قيمانده عمدتا در کنترل چين، هند، ترکيه و پاکستان است.


با وجود تحريم های اقتصادی، آمريکا هنوز هم بنا بر آنچه در ادامه اين گزارش آمده است، مهم ترين بازار برای فرش های بافت جمهوری اسلامی ايران است.


هوشنگ فاخر می گويد ۶۰ درصد از فرش های صادراتی ايران روانه آلمان و آمريکا می شوند. يکی از مسئولان وزارت تجارت جمهوری اسلامی ايران، کاهش صادرات فرش را نتيجه بی توجهی توليدکنندگان به احتياجات و سليقه های مصرف کنندگان در بازار جهانی می داند.


اين مقام همچنين به آنسا می گويد توليدکنندگان در کنار حفظ رنگ ها و طرح های سنتی بايد با استفاده از نوآوری ها در مقابل «تهاجم» کشورهايی چون چين و هندوستان بايستند و اجازه ندهند حضور ايران در بازارهای جهانی کمرنگ شود.


XS
SM
MD
LG