لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

زن ایرانی در دادگاه آمریکایی به ۵ سال حبس محکوم شد


شهرزاد میرقلی‌خان
شهرزاد میرقلی‌خان
یک زن ایرانی روز جمعه در دادگاهی در ایالت فلوریدای آمریکا به جرم مشارکت در طرح خرید دوربین‌های نظامی دید در شب به بیش از پنج سال حبس در زندان ایالتی محکوم شد.

شهرزاد میرقلی‌خان، ۳۱ ساله و مادر دو دختر، که در زمان محاکمه خود در ماه دسامبر، آذرماه، بر بی‌گناهی خود پافشاری می‌کرد تاکنون بیش از یک سال را در حبس گذرانده که از زمان محکومیتش که دقیقا پنج سال و سه ماه است کاسته خواهد شد.

دادستان در دادگاه خانم میرقلی‌خان در ۲۸ آذرماه اعلام کرد که او به اتفاق همسر سابقش، محمود سیف، قصد خرید ۳۵۰۰ دوربین دید در شب «بسیار پیشرفته» را داشته است که عمدتا برای نیروهای ویژه آمریکایی و ارتش اسرائیل ساخته می‌شود و جزء کالاهای مشمول تحریم تجاری آمریکا علیه ایران است.

به گفته دادستان فدرال، محمود سیف نیز در این پرونده متهم به شمار می‌رود، اما «متواری است» و در ایران زندگی می‌کند.

شهرزاد میرقلی‌خان به اتفاق همسرش در سال ۲۰۰۴ پس از ملاقات با ماموران گمرک و مهاجرت ایالات متحده که خود را به جای فروشندگان این دوربین‌ها جا زده بودند در هتلی در وین، پایتخت اتریش، دستگیر شد و پس از یک ماه حبس آزاد شد. همسر او نیز پس از آزادی به ایران بازگشت.

خانم میرقلی‌خان در زمستان سال گذشته به آمریکا بازگشت و به جرم خود اعتراف کرد، اما بعدا اعتراف خود را پس گرفت.

شهرزاد میرقلی‌خان که وکالت خود را بر عهده گرفته بود اصرار داشت که بی‌گناه است و «در غیر این صورت به آمریکا بازنمی‌گشت تا به محاکمه کشیده شود».

اما مایکل والسا، معاون دادستان، می‌گوید بررسی چندین تلفن و ای‌میل متهم ثابت می‌کند که او خود در این کار دست داشته و از نام مستعار «فریده فهیمی» استفاده می‌کرده و «شهادت او با شواهد و مدارک موجود در تضاد کامل قرار دارد».

اين نخستين بار نيست كه ايالت فلوريدای ایالات متحده درگيرى چنين پرونده‌هايى است. در ژوئن گذشته، خردادماه، نيز دادستان‌هاى اين ايالت ادعانامه‌اى عليه دو شهروند آمريكايى اقامه كردند كه به فراهم كردن غيرقانونى قطعات ساخت آمريكا براى خريداران ايرانى متهم شدند. از اين قطعات در هواپيماها از جمله جت‌ها و هلى كوپترهاى جنگى استفاده مى‌شود.

در اواخر شهریورماه سال جاری نیز مقامات فدرال آمريكا با صدور ادعانامه‌‌ای ۱۶ فرد و شركت خارجى را به ارسال غيرقانونى قطعات حساس به ایران متهم و برای آنها قرار تعقیب صادر کردند.
XS
SM
MD
LG