لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

«آزادی سوال‌برانگیز ایرانی متهم به قاچاق اسلحه در عراق»


سه‌شنبه هفته گذشته نیروهای نظامی آمریکا در عراق یک شهروند ایرانی را در فرودگاه بغداد بازداشت کردند و در بیانیه‌ای که روز بعد منتشر شد وی را «عضو نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران» معرفی کردند.


به گفته معاون وزارت خارجه عراق، این شهروند ایرانی، که نادر قربانی نام دارد، روز جمعه با مداخله وزارت خارجه عراق آزاد شد. اما هنوز پرسش‌هایی در باره بازداشت و آزادی او در رسانه‌ها مطرح می‌شود.


روزنامه لس‌آنجلس تایمز روز سه شنبه در مطلبی در باره این ماجرا نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند او قاچاقچی اسلحه و از افسران سپاه قدس بوده، اما حکومت ایران مدعی است کار او مرمت بناهای مذهبی است. اکنون پس از آزادی او، پاسخ روشنی برای سوالات مربوط به نحوه بازداشت و آزادی نادر قربانی وجود ندارد.


لس‌آنجلس تایمز در این گزارش به قلم خبرنگار خود از بغداد می‌نویسد: «ماجرای بازداشت و هویت واقعی نادر قربانی هر چه باشد، آزادی سریع او که همزمان با تدارک آمریکا برای کاهش حضور خود در عراق صورت می‌گیرد بیانگر میزان نفوذ ایران در عراق است.»


روز هجدهم نوامبر ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای بازداشت نادر قربانی را «موفقیتی بزرگ و دستگیری یک قاچاقچی مهم در انتقال تجهیزات مرگبار» توصیف کرده بود.



در آن بیانیه گفته شده بود که نادر قربانی در جعبه‌های مصالح ساختمانی به مقصد عراق اسلحه قاچاق می‌کرده و در حالی که مقداری کوکایین همراه داشته هنگام ترک عراق بازداشت شده است.


لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید تاکنون مقامات سیاسی و نظامی آمریکا در بغداد رسما یا علنا نگفته‌اند که آیا اعمال فشار دولت ایران دلیل آزادی این فرد بوده است یا خیر.



یک سخنگوی نظامی آمریکا گفته است: «مقامات عراقی از ما خواستند که او را به آنها تحویل دهیم و ما به نشانه احترام به استقلال دولت عراق این کار را کردیم.»


لس‌آنجلس تایمز سپس با اشاره به موضوع رأی‌گیری در مورد پیمان امنیتی عراق و آمریکا که قرار است روز چهارشنبه در پارلمان عراق صورت بگیرد می‌نویسد: «این پیمان نقطه آغازی برای کاهش حضور نظامی و امنیتی آمریکا در عراق است. این در حالی است که آمریکا همواره حکومت ایران را متهم به دخالت و اعمال نفوذ در عقد این پیمان با هدف تضعیف مواضع آمریکا و خارج شدن سریع‌تر نیروهای این کشور از خاک عراق کرده است.»


لس‌آنجلس تایمز با اشاره به موارد قبلی از بازداشت ایرانیان مظنون یا متهم به جاسوسی و خراب‌کاری در عراق می‌نویسد: «در اکثر این موارد دولت عراق خواستار آزادی این افراد شده تا از تنش در روابط خود با ایران بکاهد و در برخی از موارد دولت آمریکا به این خواست عراق پاسخ مثبت داده است.»


روز هجدهم نوامبر ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای بازداشت نادر قربانی را «موفقیتی بزرگ و دستگیری یک قاچاقچی مهم در انتقال تجهیزات مرگبار» توصیف کرد.


لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید مقامات دولت عراق نیز در مورد نحوه بازداشت و آزادی نادر قربانی هیچ اظهار نظر دقیقی نکرده‌اند، ولی به گفته معاون وزارت خارجه این کشور مهم نیست که این حادثه چگونه روی داده است، نکته مهم این است که او آزاد شده و ماجرا خاتمه یافته است.


لس‌آنجلس تایمز در ادامه می‌نویسد که اگر بیانیه نظامی آمریکا در مورد بازداشت نادر قربانی و اتهامات او منتشر نشده بود، شاید دستگیری و سپس آزادی او به موضوع مهمی بدل نمی‌شد.


این روزنامه با اشاره به اظهار نظرهای بعدی مقامات نظامی آمریکا توضیح می‌دهد که ظاهرا فرماندهان نظامی آمریکا هنوز بر این باورند که فرد بازداشت‌شده قاچاقچی اسلحه و از افراد سپاه قدس بوده است، ولی به دلیل انتقال برخی مسئولیت‌های امنیتی به دولت عراق تصمیم‌گیری در مورد این فرد نیز به عراقی‌ها سپرده شده است. هرچند از گفته مقامات نظامی آمریکا چنین برمی‌آید که آنها از روند این تصمیم‌گیری مطلع بوده و در آن مشارکت داشته‌اند.



مقاله لس‌آنجلس تایمز با این جملات به پایان می‌رسد که مسأله نفوذ حکومت ایران در عراق برای نمایندگان پارلمان این کشور که بسیاری از آنان با حکومت ایران مناسباتی دارند موضوع حساسی است و ضمیمه‌ای که در نهایت به پیمان امنیتی عراق و آمریکا افزوده شد منعکس‌کننده همین حساسیت است، ضمیمه‌ای که بر اساس آن استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه آن ممنوع اعلام شد.
XS
SM
MD
LG