لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

حمله اسرائیل به کاروان کمک‌رسانی غزه ۹ نفر کشته بر جای گذاشت


انتقال زخمی‌ها به بیمارستانی در تل‌آویو
انتقال زخمی‌ها به بیمارستانی در تل‌آویو
حمله نیروی دریایی اسرائیل به کاروان بین‌المللی کمک‌رسانی به غزه در آب‌های دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل غزه به رخدادی خونین تبدیل شد و بر اساس تازه‌ترین گزارش ارتش اسرائیل این حمله ۹ نفر کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشته است.

ارتش اسرائیل پیشتر کشته شدن ده نفر از افراد حاضر در این کاروان و زخمی شدن ده‌ها نفر از جمله چند نیروی خود را تایید کرده بود.

رسانه‌های اسرائیلی و عربی، از جمله شبکه الجزیره، صبح دوشنبه این احتمال را مطرح کردند که در میان کشته‌ها شیخ رائد صلاح، یکی از رهبران مهم عرب نزدیک به اسرائیل، و حتی برخی از نمایندگان پارلمان‌های خارجی نیز باشند.

در همین حال اسرائیل می‌گوید که چند کشتی در این کاروان «در اقدامی تحریک‌آمیز و با هدف برخورد عمدی» در نخستین ساعات روز دوشنبه به سوی کشتی‌های نیروی دریایی اسرائیل آمده و افرادی در این کاروان «با سلاح گرم و سرد» به سوی افراد نیروی دریایی اسرائیل حمله‌ور شده‌اند.

اسرائیل مدعی است که فعالیت نیروهایش «دفاع از خود» بوده است. این کشور از هفته قبل اعلام کرده بود که اجازه نخواهد داد این کشتی‌ها وارد غزه شوند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرده است که کشتی‌های این کاروان را به سوی بندر اسرائیلی اشدود منتقل خواهد کرد.

این کاروان دریایی از سوی نهاد خیریه اسلامی کشور ترکیه و با حمایت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، و شماری از نهادهای مستقر در اروپا که برای کمک به فلسطینی‌ها فعالیت می‌کنند ترتیب داده شده است.

در این میان جنبش «غزه را آزاد کنید» فعال‌ترین نهاد در تدارک این کاروان دریایی بوده و کشتی‌های کاروان مذکور شامل هزاران تن کمک، از جمله مصالح ساختمانی،‌است.

تدارکات برای ارسال کاروان بزرگ دریایی کمک‌رسانی به بندر غزه از ماه‌ها قبل در ترکیه و اروپا در جریان بوده است. حدود چهل کشور در این حرکت سهم دارند که در کنار فعالان مدنی و جنبش‌های چپ اروپایی، سازمان‌ها و نهادهای کشورهای عربی و اسلامی، مانند ترکیه و مالزی، چند کشتی را بارگیری کرده‌اند.

غزه از چهار سال پیش در محاصره است و تاکنون بارها کاروان‌های خارجی برای کمک‌رسانی به غزه تلاش کرده و موفق هم بوده‌اند، اما این نخستین بار است که ماجرا به مرگ و میر و مجروحیت افراد می‌انجامد.

در حالی که وزارت خارجه ترکیه بامداد دوشنبه سفیر اسرائیل را برای ابراز اعتراض خود فراخوانده است، رادیوی اسرائیل می‌گوید که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در ساعات اخیر با همتای ترک خود تماس تلفنی داشته است.

در همین حال از نخستین ساعات بامداد دوشنبه تظاهرات گسترده مردم استانبول علیه اسرائیل با شعارهای «مرگ بر اسرائیل» در جریان است.

رسانه‌های ترک نیز می‌گویند که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، که در سفر رسمی به شیلی به سر می‌برد سفر خود را ناتمام گذاشته و به کشورش بازمی‌گردد.

از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که در سفر رسمی به کانادا به سر می‌برد در حال رایزنی با مقامات اسرائیلی و بین‌المللی درباره رخداد غزه است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز بامداد دوشنبه با حضور در تلویزیون فلسطینی با خشم زیاد رفتار نیروی دریایی اسرائیل را قاطعانه محکوم کرد و اعلام داشت که هر اقدامی را در واکنش به این رخداد محتمل می‌داند.

به دنبال رخداد امروز در بندر غزه سه روزعزای عمومی در مناطق تشکیلات فلسطینی برقرار شده و همه کاسبان فلسطینی دست به اعتصاب کامل زده و آنها که مغازه‌های خود را باز کرده بودند با خبردارشدن از این رخداد محل کسب و کار خود را به قصد راه‌پیمایی تعطیل کردند.

در حالی که اعراب شهروند اسرائیل نیز از بامداد دوشنبه دست به اعتصاب کامل زده‌اند، پلیس اسرائیل به حال آماده‌باش درآمده و تظاهرات و سنگ‌پرانی فلسطینی‌ها را پیش‌بینی می‌کند.
XS
SM
MD
LG