لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۴

گوگل طومارهای بحرالمیت را هم به اینترنت می‌آورد


قطعه‌ای از طومار بحرالمیت
قطعه‌ای از طومار بحرالمیت
مقامات اداره آثار باستانی اسرائیل و کمپانی گوگل روز سه‌شنبه اعلام کردند که نسخه‌ای دیجیتال از طومارهای باستانی معروف به طومار بحرالمیت تهیه کرده و به‌زودی متن تمامی این ۹۰۰ طومار را به شکل آن‌لاین در اختیار عموم قرار خواهند داد.

طومار بحرالمیت که متعلق به قرن اول میلادی است به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از ارزشمندترین کشفیات باستان‌شناسی در جهان به شمار می‌رود.

در همین زمینه مدیرکل اداره آثار باستانی اسرائیل گفت که این پروژه نقطه‌عطفی در شناخت و آشنایی با متون کهن عهد عتیق و دوران آغازین مسیحیت به حاب می‌آید.

شوکا دورفمن افزود: «ما برای حفظ و بازسازی این میراث باستانی جهانی از بهترین استعدادها و فن‌آوری‌های موجود استفاده کردیم تا عموم مردم با فشار دادن چند دکمه کامپیوتر بتوانند به این جنبه‌های با شکوه تاریخ بشری دسترسی پیدا کنند.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان در این باره می‌نویسد که این ۹۰۰ طومار شامل بیش از ۳۰ هزار قطعه است که از نظر جامعه باستان‌شناسی یکی از مهم‌ترین اکتشافات تاریخی در جهان است.

این دست‌نوشته‌ها که با حروف زبان عبری بر چرم، پاپیروس و سرب نقش بسته‌اند در سال ۱۹۴۷ توسط یک چوپان کوچ‌نشین در غاری در حوالی دریای مرده یا بحرالمیت کشف شد. در سال‌های بعد تعداد بیشتری از این طومارها یافت شد.

قدمت این طومارها حدود دو هزار سال است و جزئیات متون آن در وصف تاریخ قرون اول دین و فرهنگ یهود و مناسبات آن با پیدایش و آغاز مسیحیت است.

در چارچوب پروژه تازه کمپانی گوگل، تمام بخش‌های این طومارها با دقت فراوان عکس‌برداری شده و در یک مجموعه به صورت دیجیتال روی شبکه اینترنت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید که حفظ و نگهداری این طومارها برای میراث باستانی اسرائیل همواره دغدغه‌ای بزرگ بوده است، چرا که در چند دهه گذشته بی‌توجهی و به نمایش گذاشتن آنها در موارد متعدد و مکرر باعث شده این طومارها لطمه بخورند. یکی دیگر از اهداف پروژه دیجیتالی کردن این طومارها بهتر حفظ شدن این آثار باستانی است.

این نخستین بار نیست که از این آثار باستانی عکس‌برداری می‌شود. اولین بار در سال ۱۹۵۰ از مجموعه این طومارها عکس‌برداری شد، اما دسترسی به این عکس‌ها بسیار محدود بود. فقط چهار متخصص مرمت و چند دانشور و کارشناس در این مدت امکان دسترسی کامل به این آثار را داشته‌اند.

اکنون وب‌سایت جستجوگر گوگل با تمام امکانات فن‌آوری و توانایی ترجمه خود می‌تواند به طبقه‌بندی و عرضه این آثار کمک موثری بکند. گوگل اعلام کرده است که این پروژه را با هدف کسب درآمد انجام نداده و محصول این کار در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

اداره آثار باستانی اسرائیل برای اجرای این پروژه حدود ۳.۵ میلیون دلار هزینه خواهد کرد و مسئولان این نهاد می‌گویند که اولین مجموعه از تصاویر این طومارها از چند ماه دیگر روی اینترنت عرضه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG