لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

محمود عباس در دیدار با بایدن خواستار «مهار دولت اسرائیل» شد


محمود عباس (راست) به همراه جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا
محمود عباس (راست) به همراه جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا
محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، روز چهارشنبه در دیدار با معاون رئیس جمهور آمریکا خواستار «مهار دولت اسرائیل» شد و نسبت به عواقب شهرک‌سازی اسرائیل و ناکامی دور تازه مذاکرات سیاسی اسرائیل – فلسطینی هشدار داد.

آقای عباس در دیدار با جو بایدن در مقر تشکیلات فلسطینی در رام‌الله گفت که مصوبه دولت اسرائیل در مورد دو شهرک «بیتار ایلیت» در کرانه باختری و «رمت هشلومو» در شرق بیت‌المقدس «اقدامی به‌شدت تحریک‌آمیز علیه روند صلح» است.

سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی، نیز که چهارشنبه با آقای بایدن جداگانه ملاقات کرد گفت: «اسرائیل بخت صلح را کاهش می‌دهد.»

خشم تشکیلات فلسطینی از دو مصوبه خانه‌سازی اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری در حالی است که آمریکا روز دوشنبه از سرگیری مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها را در پایان دور دیگری از مأموریت‌های رفت و برگشت جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، اعلام کرده بود.

نبیل ابورودینه، سخنگوی نهاد ریاست تشکیلات فلسطینی، روز چهارشنبه با اشاره به این که مصوبه اسرائیلی به منزله زدن سیلی به صورت آمریکاست گفت: «مذاکرات سیاسی شروع نشده، ممکن است جوان‌مرگ شود.»

کمیته پیگیری اتحادیه عرب نیز که چهارشنبه گذشته از پیشنهاد آمریکا برای انجام مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی - فلسطینی حمایت کرده بود اعلام کرده است که تا امشب (شامگاه چهارشنبه) یک نشست اضطراری برگزار می‌کند و ممکن است که به نشانه اعتراض به مصوبه‌های یک هفته اخیر اسرائیل از تصمیم هفته گذشته خود بازگردد.

کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین روز یک‌شنبه از تصمیم اتحادیه عرب برای انجام مذاکرات غیرمستقیم چهارماهه میان تشکیلات فلسطینی با اسرائیل حمایت کرده بود.

جو بایدن، بلندپایه‌ترین مقام دولت باراک اوباما، که تاکنون به کرانه باختری سفر کرده در حالی روز چهارشنبه با محمود عباس و سلام فیاض در رام‌الله دیدار کرد که خود شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای شدیدا از دولت اسرائیل انتقاد کرده و گفت: «حتی زمان اعلام این تصمیم با گفت‌وگوهای سازنده‌ای که داشتیم مغایر است.»

روز سه‌شنبه آقای بایدن در دیدار با رئیس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل حمایت گرمی از اسرائیل به عمل آورد و تاکید کرد که «امنیت اسرائیل رکن خلل‌ناپذیر در امنیت آمریکاست».

در واکنش به خشم آقای بایدن، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که وی از دستور وزارت کشور در صدور مجوز ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در منطقه «رمت هشلومو» آگاهی قبلی نداشت و در این زمینه از وزیر کشور خود بازخواست کرده است.

الی ییشای، وزیر کشور اسرائیل، روز چهارشنبه به رادیوی اسرائیل گفت: «از بحرانی که به وجود آمده به‌شدت متاسف است، و مساله صرفا موضوعی فنی است و کارمندان ما از چند هفته قبل نمی‌دانستند که در چنین روزی آقای بایدن در اسرائیل است.»

با وجود این، آقای ییشای تأکید کرد که شرق بیت‌المقدس را «بخشی جدایی‌ناپذیراز پایتخت اسرائیل» می‌داند و افزود که «یهودیان نباید برای خانه‌سازی در پایتخت خود با مانع روبه‌رو شوند».

الی ییشای دبیرکل سیاسی حزب اورتودوکس مذهبی «شاس» است، حزبی که یکی از هم‌پیمانان دولت بنیامین نتانیاهو به شمار می‌رود.

دولت اسرائیل در ماه نوامبر گذشته خانه‌سازی در کرانه باختری را برای یک دوره ده ماهه راکد گذاشت، اما اعلام کرد که شرق بیت‌المقدس را شامل این تصمیم نمی‌داند.
XS
SM
MD
LG