لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

جنجال بر سر چند همسری مسلمانان در ایتالیا


در بسیاری از کشورهای جهان، چند همسری «غیر قانونی» است.
در بسیاری از کشورهای جهان، چند همسری «غیر قانونی» است.

محمد بهاءالدين قرواطی، پزشک و متخصص اعصاب سوری تبار مقیم ایتالیا ، روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه اول تلويزيون دولتی ايتاليا گفت : « من بسيار علاقه مندم که چهار زن را به همسری قبول کنم ، اما با در نظر گرفتن قوانين جاری در ايتاليا متاسفانه اين امکان را ندارم و مجبورم يا از اين تمايل صرف نظر کنم و يا اينکه دست به قانون شکنی بزنم. »



قرواطی که از رهبران UCOL يا اتحاديه جمعيت های مسلمان ايتالياست در ادامه به دولت پيشنهاد داد که با قانونی ساختن چند همسری برای مسلمانان در ایتالیا ، به اين وضعيت ناهنجار پايان دهد.



قانونی ساختن چند همسری به گفته اين پزشک مسلمان « مشکل ميليون ها نفر و نه تنها چند هزار نفر را در ايتاليا » حل خواهد کرد .



اظهارات قرواطی نه تنها محافل سياسی ايتاليايی را حیرت زده کرده است ، بلکه اعتراض بسياری از زنان مسلمان و رهبران ديگر تشکل های اسلامی را نيز برانگيخته است .



۹ تن از ۱۶ عضو شورای مشورتی مسلمانان - نهادی که با وزارت کشور ايتاليا همکاری دارد و به نوعی جامعه مسلمانان در اين کشور اروپايی را نمايندگی می کند - در بيانيه ای نوشت ه ا ند که « چند همسری به هيچ وجه از الويت های جامعه مسلمان ايتاليا ني ست.»



سکوت ۷ تن ديگر از اعضای اين شورا، نگرانی محافل سياسی در ايتاليا را برانگيخته است. خانم ايزابلا برتولينی، نماينده حزب « زنده باد ايتاليا » در پارلمان ، پزشک سوری تبار که علاوه بر همسر قانونی اش دو زن ديگر را به عقد خود درآورده است را متهم به « قانون شکنی و دعوت به قانون شکنی » کرده و گفته است: « مراجع قضايی بايد او را تحت تعقيب قرار دهند .»



خانم مسعود سبای، رهبر انجمن مراکشی های ايتاليا نیز در نامه ای به وزير کشور از تقاضای پيگرد قانونی قرواطی پشتيبانی کرده و گفته است: « دولت و نهادهای ايتاليايی وظيفه دارند از حقوق زنان مسلمان در مقابل اين چنين تعارض های علنی برخی از رهبران اسلامی دفاع کنند. »



همچنین يحيی پالاويچينی، دبير کل اتحاديه مسلمانان ايتاليا اظهارات دکتر قرواطی را « خجالت آور » توصیف کرده و گفته است: « تلويزيون دولتی که به نوعی وظيفه ارشاد و هدايت جامعه را عهده دار است ، نمی بايست اين چنين مصاحبه خجالت آوری را پخش کند .»



همزمان خانم دانيلا سانتانکه، نماينده مجلس ،عضو اتحاد ملی و نويسنده کتابی در رابطه با مشکلات زنان مسلمان در کشورهايشان و در جوامع غربی می گويد: طرحی را جهت ممنوع ساختن استفاده از حجاب در مدارس و مجامع غربی تهيه کرده است که تاکنون حمايت گروهی از ديگر نمايندگان پارلمان، چه از فراکسيون های حامی دولت و چه اپوزيسيون، را بدست آورده است.



از جمله حاميان اين طرح که در هفته های آينده در دستور کار پارلمان ایتالیا قرار خواهد گرفت، پير فرديناندو کازينی، ر ییيس سابق مجلس است که قول داده حمايت کليه احزاب اپوزيسيون کنونی را برای تصويب قانون ممنوعيت استفاده از حجاب در مدارس جلب کند.


XS
SM
MD
LG