لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

بازی در نقش یک آمریکایی در اپرای ایتالیایی


اجرای مادام باترفلای با بهرام تاج‌آبادی
اجرای مادام باترفلای با بهرام تاج‌آبادی
اپرای «مادام باترفلای» یکی از آثار مشهور جاکومو پوچینی، موسیقی‌دان ایتالیایی، که در ماه ژوئن امسال در شهر فلورانس ایتالیا به روی صحنه رفت، بار دیگر در اواخر سپتامبر در همین شهر به اجرا درآمد.

از ویژگی‌های این اجرا این بود که یکی از نقش‌های مهم این اپرا را بهرام تاج‌آبادی، خواننده ایرانی اپرا، به عهده داشت. بهرام تاج‌آبادی ۳۳ سال دارد و چند سالی است که ایتالیا را برای پرورش هنری خود برگزیده است.

اپرای مادام باترفلای داستان زنی ژاپنی به نام چیوچیوسان است که عاشق یک ملوان خوش‌گذران آمریکایی می‌شود که به او قول بازگشت می‌دهد. اما او که به آمریکا بازگشته است پس از سه سال با همسر آمریکایی‌اش به ژاپن برمی‌گردد و چیوچیوسان با دیدن این منظره خودکشی می‌کند.

این در حالی است که شارپلس، کنسول آمریکا در ناکازاکی، که در جریان این عشق و دل‌دادگی قرار می‌گیرد مرتب به چیوچیوسان سفارش می‌کند که چنین ماجرایی ممکن است نتیجه خوبی به همراه نداشته باشد. اما علی‌رغم توصیه‌های شارپلس، مادام باترفلای عاشق می‌ماند و سرانجام خودکشی می‌کند.

بهرام تاج‌آبادی در همین ارتباط به پرسش‌های رادیوفردا پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای تاج‌آبادی، شما در این اپرا نقش شارپلس، کنسول آمریکایی، را اجرا می‌کنید؟ فکر اجرای این اپرا از کجا ایجاد شد؟ و چرا شما نقش شارپلس را برای اجرا انتخاب کردید؟

بهرام تاج‌آبادی: بعد از این که در ماه ژوئن این اپرا را در فلورانس اجرا کردیم، تهیه‌کنندگانی آنجا بودند که برای دو اجرای مادام باترفلای در چهاردهم و هفدهم سپتامبر در فلورانس ایتالیا پیشنهاد همکاری دادند.

نقش شارپلس نقش بسیار حساسی بود. به این جهت که شارپلس می‌خواست به پینکرتون بگوید که زندگی فقط خوردن و خوابیدن نیست. بلکه پرنسیپ‌های اخلاقی مهم‌تری هم وجود دارد که در رأس همه این امور قرار می‌گیرد. من نقش شارپلس را دوست داشتم به همین دلیل هم نشستم و متن این اپرا را از ایتالیایی قدیم به ایتالیایی جدید و فارسی ترجمه کردم.

برای این که باید می‌دانستم در این اپرا چه می‌گویند. من همیشه قبل از اجرا باید از یک منبع و مرجع معنوی الهام بگیرم تا بتوانم روی تماشاگر تأثیرگذار باشم. به همین علت هم نقش شارپلس را دوست داشتم.

  • یکی از صحنه‌های مهم اپرا صحنه‌ای است که شارپلس می‌خواهد نامه‌ای از پینکرتون را به چیوچیوسان نشان دهد. گویا اجرای این صحنه بسیار دشوار است.

بله. بازی دومش بسیار حساس و ظریف است .نیاز به یک بازیگری ماهرانه در زمینه اپرا و تئاتر دارد. برای این که باید بتواند حسش را به تماشاگر منتقل کند.

  • صدای شما باریتون است که نقش شارپلس هم با صدای شما هم‌خوانی دارد. صدای تنور که نقش پینکرتون است را پیش از این پلاسیدو دومینگو هم اجرا کرده است. این اپرا یکی از مهم‌ترین اپراهای جاکامو پوچینی است.

بله. پلاسیدو دومینگو با میرلا فرنی قبلاً این اپرا را اجرا کرده‌اند. این اپرا یکی از سخت‌ترین اپراهای جاکامو پوچینی است. این اپرا همراه با اپراهای لابوهم و توسکا از مهم‌ترین اپراهای پوچینی هستند. ضمن این که شخصیت پینکرتون نیز در واقع برداشتی از زندگی پوچینی است.

  • به نظر می‌رسد که شما اپراهای ایتالیایی را به اپرای آلمانی و یا سایر کشورها ترجیح می‌دهید؟

خیلی. به این علت که به اعتقاد من اپرای ایتالیایی بااحساس‌تر است. شاید به این دلیل است که بهتر می‌توانم اپراهای پوچینی و وردی را اجرا کنم.

  • امروز در چه حالید؟ همچنان باید در انتظار اجراهای دیگری از اپرای مادام باترفلای باشیم یا این که پروژه‌های دیگری هم در دست اجرا دارید؟

بنابر صحبت‌هایی که شده است قرار است اجرای اپرای باترفلای به صورت یک تور بزرگ در کشور اسپانیا برگزار شود. به جز اپرای مادام باترفلای، صحبت از اجرای اپرای کارمن هم شده است.
XS
SM
MD
LG