لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

«یکی از متهمان نقشه تروریستی، در راه ایران بازداشت شده است»


نمایی عمومی از فرودگاه جان اف کندی در شهر نیویورک
نمایی عمومی از فرودگاه جان اف کندی در شهر نیویورک

يکی از کسانی که به اتهام طراحی نقشه انفجار فرودگاه نيويورک بازداشت شده است، به گفته همسرش، در راه ونزوئلا بوده تا از آنجا ويزای ايران را دريافت کند و برای شرکت در يک کنفرانس مذهبی درباره اسلام به تهران برود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، عبدل قدير، ۵۵ ساله که همراه با سه مسلمان ديگر به طراحی نقشه اين جمله متهم شده است، اهل کشور گويان است و پيش از اين عضو پارلمان اين کشور کوچک در شمال آمريکای لاتين نيز بوده است.


ايشا قدير، همسر وی روز يکشنبه و ساعاتی پس از آن که عبدل قدير در کشور همسايه گويان – ترينيداد و توباگو – بازداشت شد، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که شوهرش برای رفتن به ونزوئلا به ترينيداد و توباگو رفته بود.


خانم قدير گفت که شوهرش قصد داشته در ونزوئلا از سفارت تهران در کاراکاس ويزای ايران را دريافت کند تا بتواند برای شرکت در يک کنفرانس درباره دين اسلام به تهران برود.


عبدل قدير که هم اکنون در بازداشت پليس ترينيداد و توباگو است، مسلمان و شيعه است و روز جمعه، اول ژوئن، زمانی که قصد داشت از طريق فرودگاه بين المللی جزيره ترينيداد به ونزوئلا پرواز کند، بازداشت شد.


نيروهای امنيتی ترينيداد و توباگو به درخواست FBI، يک نفر ديگر را نيز به نام کريم ابراهيم بازداشت کرده اند و اعلام کرده اند که هر دو بازداشتی خود را بعد از برپايی يک جلسه دادگاه به آمريکا تحويل خواهند داد.



متهمين به دنبال اين بودند که مخازن سوخت فرودگاه را به همراه بخش هايی از خط لوله ۶۴ کيلومتری انتقال سوخت از نيوجرسی به نيويورک، منفجر کنند.

متهم سوم اين پرونده، راسل دفرياتس، يک آمريکايی مسلمان است که توسط FBI در بروکلين بازداشت شده است. او از کارمندان سابق بخش بار فرودگاه بين المللی جان اف کندی بوده است.


چنانکه مقام های امنيتی آمريکا می گويند، متهم چهارم به نام عبدل نور، مسلمانی اهل کشور گويان است که هنوز بازداشت نشده و احتمالا در يکی از کشورهای حوزه دريای کارئيب، مخفی شده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، دادستان محله شرقی نيويورک در يک کنفرانس خبری گفت که اگر اين چهار تن موفق می شدند نقشه خود را عملی کنند، «ويرانی غير قابل تصوری» به بار می آمد.


بنا به اين گزارش متهمين به دنبال اين بودند که مخازن سوخت فرودگاه را به همراه بخش هايی از خط لوله ۶۴ کيلومتری انتقال سوخت از نيوجرسی به نيويورک، منفجر کنند.

در يکی از مکالماتی که از متهمين ضبط شده، يکی از آنها پيش بينی می کند که از اين حمله، تعداد بسيار اندکی جان سالم به در خواهند برد و نتيجه اين حمله، نابودی «سرتاسر کندی» خواهد بود. اشاره او به نام فردوگاه شهر نيويورک است که به ياد رييس جمهوری فقيد آمريکا، جان اف کندی، نامگذاری شده است.


چنانکه مقام های آمريکايی می گويند ميان طراحان اين حمله و سازمان تروريستی «القاعده»، هيچ ارتباطی کشف نشده، اما در عين حال تاکيد کرده اند که آنها با يک گروه تندروی مسلمان در ترينيداد و توباگو ارتباط داشته اند.


XS
SM
MD
LG