لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

عاشورا در کربلا، تحت تدابیر شدید امنیتی


همزمان با برگزاری مراسم روز عاشورا، تدابير امنيتی شديدی در شهر کربلا اجرا شده است.
همزمان با برگزاری مراسم روز عاشورا، تدابير امنيتی شديدی در شهر کربلا اجرا شده است.

همزمان با برگزاری مراسم روز عاشورا، تدابير امنيتی شديدی در شهر کربلا اجرا شده است.


پليس عراق، بعد از درگيريهای روز گذشته با نيروهای موسوم به «جند السماء» در شهرهای بصره و ناصريه که به کشته شدن ۵۰ نفر و زخمی شدن بيش از ۱۰۰ نفر از شهروندان انجاميد، مقرارت ويژه ای را برای زايرينی که عازم کربلا هستند به اجرا گذاشته است.


به گزارش خبرگزاری رویترز از کربلا، پليس عراق می گويد که کنترل اوضاع را بعد از درگيری های روز جمعه به دست گرفته و خيابان های شهر هم اکنون آرام هستند.


براساس گزارشها، دو و نيم ميليون نفر از شيعيان در حال حاضر در خيابان های شهر کربلا مشغول برگزاری مراسم روز عاشورا هستند. در ميان جمعيت عزادار، دسته های قمه زنی با رداهای بلند سفيد نيز ديده می شوند.


مقامات عراقی می گويند که برای تامين امنيت زائران شيعه در اين روز، ۲۵ هزار نفر از نيروهای پليس و سربازان عراقی را در خيابان های کربلا مستقر کرده اند و همزمان نيز هلی کوپترهای ارتش اين کشور، در آسمان کربلا مشغول گشت زنی هستند.



در عين حال، ماشين های نظامی نيز که در ورودی شهر مستقر شده اند، رفت و آمدها را کنترل می کنند. پليس عراق می گويد که برای تامين امنيت زايرين، مقرارت منع رفت و آمد را نيز به اجرا گذاشته است.

در عين حال، ماشين های نظامی نيز که در ورودی شهر مستقر شده اند، رفت و آمدها را کنترل می کنند. پليس عراق می گويد که برای تامين امنيت زائرين، مقرارت منع رفت و آمد را نيز به اجرا گذاشته است.


به دنبال درگيری روز جمعه در خيابان های بصره و ناصريه، نوری المالکی نخست وزير شيعه عراق، در بيانيه ای گروه «جندالسماء» را مرتد خواند.


دولت عراق می گويد که اين گروه مسلح قصد کشتن نماينده آيت الله سيستانی بزرگترين روحانی شيعيان را داشته است.


عاشورا يکی از هدف های اصلی سنی مذهب ها برای حمله به گروه های عزاداری شيعه به حساب می آيد.
در سال ۲۰۰۴، سنی ها به دسته های عزاداران شيعه در شهرهای کربلا و بغداد حمله انتحاری کردند و ۱۷۱ نفر را کشتند.


براساس آخرين امار منتشره گروه های طرفدار صلح، خشونت ها در عراق بين ۸۰ هزار و ۲۶۱ تا ۸۸ هزار و ۴۴ تن، قربانی گرفته است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، براساس اين آمار، ميزان تلفات ارتش عراق نيز رقمی بين چهار هزار و ۹۰۰ تا شش هزار و ۳۱۵ نفر گزارش شده است.


تهديد مقتدی صدر


مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه که رهبری گروه شبه نظامی سپاه المهدی را به عهده دارد می گويد که احتمال دارد فرمان آتش بس اين گروه مسلح را لغو کند.

صالح العبيدی، يکی از افراد عالی رتبه در دفتر سياسی مقتدی صدر در شهر نجف به خبرگزاری رويترز گفت: «اگر نيروهای امنيتی دولت عمليات خود را متوقف نکرده و طرفداران ما را بازهم بازداشت کنند ممکن است که ما در تصميم آتش بس ارتش المهدی تجديد نظر کنيم.»



به دنبال بالا گرفتن خشونت های در ماه اوت درکربلا که به کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شد، مقتدی صدر به نيروهای خود دستور داد تا دست از مبارزه مسلحانه برای مدت شش ماه بردارند.

فرمان آتش بس ۶ ماهه مقتدی صدر که گفته می شود برای تجديد قوا صادر شد، ماه آينده به پايان می رسد.


به دنبال بالا گرفتن خشونت های در ماه اوت درکربلا که به کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شد، مقتدی صدر به نيروهای خود دستور داد تا دست از مبارزه مسلحانه برای مدت شش ماه بردارند.


آقای العبيدی به خبرگزاری رويترز گفت: «دولت بايد همه نيروهای ما، به ويژه آنهايی که در درگيری های سال گذشته در کربلا دستگير کرده را آزاد کند.»


مقتدی صدر از حمايت جمعيت فقير و ساکنان شهرهای شيعه عراق برخوردار است و تاکنون دوبار عليه نيروهای آمريکا دست به شورش زده است.


طرفداران اين روحانی شيعه تندرو، در عملياتی که برای کنترل اوضاع شهر بصره که در کنترل نيروهای عبدالعزيز الحکيم است، به محاصره نيروهای آمريکايی درآمدند.


فرماندهان ارتش آمريکا می گويند که آتش بس سپاه المهدی نقش به سزايی در کاهش خشونت ها و پيشرفت برنامه های امنيتی در عراق داشته است.

مقامات رسمی، سپاه المهدی را در آدم ربايی ودامن زدن به خشونت های فرقه ای در عراق متهم می کنند.


XS
SM
MD
LG