لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

احمدی نژاد کردان را برای استیضاح تنها به مجلس فرستاد


جلسه استیضاح علی کردان، وزیر کشور کابینه محمود احمدی‌نژاد، از ساعات آغازین صبح در مجلس شورای اسلامی بدون حضور اعضای دولت آغاز شد و «بدون توقف» تا رسیدن به نتیجه ادامه می‌یابد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) طرح استیضاح وزیر کشور جمهوری اسلامی را با موضوع «عدم صداقت وزیر و دریافت حقوق و مدرک غیرمعتبر» مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.


به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، در این جلسه هیچ‌یک از اعضای دولت، مشاوران و معاونان رییس جمهوری حضور ندارند و علی کردان تنها با معاونان سیاسی و پارلمانی خود در جلسه استیضاح حاضر شده است.


طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، استیضاح کنندگان دو ساعت وقت دارند در مورد استیضاح صحبت کنند و وزیر استیضاح شونده و نمایندگان مدافع او سه ساعت وقت دارند که به این استیضاح پاسخ دهند.


رییس جمهوری نیز، طبق این آیین‌نامه، حق دارد از یک ساعت وقت وزیر برای دفاع از او استفاده کند. اما محمود احمدی‌نژاد دو روز پیش با «غیرقانونی» خواندن استیضاح علی کردان اعلام کرد که در این جلسه حاضر نخواهد شد.


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در آغاز جلسه استیضاح در پاسخ به این ایراد محمود احمدی‌نژاد گفت: «استیضاح مطابق نص صریح آیین‌نامه داخلی مجلس، حق نمایندگان است و هیچ اشکال قانونی بر این استیضاح نمی‌بینیم.»


به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، با نزدیک شدن به زمان نماز ظهر تمام نمایندگان به ادامه جلسه تا پایان استیضاح رأی دادند و نشست علنی را برای نماز تعطیل نکردند.


تاکنون از میان نمایندگان موافق استیضاح، احمدرضا دستغیب، نماینده شیراز، محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان، محمد کرمی‌راد، نماینده کرمانشاه، و علی مطهری، نماینده تهران که قبلا از کردان خواسته بود پیش از استیضاح «روی مین استعفا» برود، دلایل خود را برای استیضاح ارائه کرده‌اند.


رضا اکرمی، نماینده تهران، نیز به عنوان یکی از سخنرانان پیش از دستور در جلسه علنی امروز گفت: «متاسفانه ديديم و شنيديم كه دلسوزی و خيرخواهی و مصلحت مفيد نيفتاد و وزير خطاكار گناه كبيره استعفا نداد و دولت به توجيهات ناصحيح روی آورد و به تفسير قانون اساسی كه وظيفه شورای نگهبان است پرداخت و به جای اجرای قانون اساسی، مجلس و استيضاح كنندگان را قانون‌نشناس معرفی كرد.»



«استیضاح، مطابق نص صریح آیین‌نامه داخلی مجلس، حق نمایندگان است و هیچ اشکال قانونی بر این استیضاح نمی‌بینیم.»
علی لاریجانی، رییس مجلس

وزیر استیضاح شونده برای باقی ماندن در مقام خود نیاز به کسب رأی اعتماد نصف به علاوه یک نمایندگان مجلس دارد و در غیر این صورت از وزارت عزل می‌شود.


طرح استيضاح وزير كشور يک‌شنبه هفته گذشته با امضای ۲۸ نفر از نمايندگان در مجلس اعلام وصول شد.


تاكنون داوود دانش جعفری، وزير امور اقتصاد و دارايی، مصطفی پورمحمدی، وزير كشور، محمد ناظمی اردكانی وزير تعاون، رضا طهماسبی، وزير صنايع و معادن، محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش، جمال كريمی‌راد، وزير دادگستری که در سانحه رانندگی درگذشت، كاظم وزيری هامانه، وزير نفت، پرويز كاظمی وزير رفاه و تأمين اجتماعی، و محمد رحمتی، وزیر راه و ترابری، با دولت نهم خداحافظی كرده‌اند.



XS
SM
MD
LG