لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

بیروت، صحنه راه‌پیمایی عظیم سالگرد ترور رفیق حریری


روز شنبه شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی بزرگ چهارمین سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، در بیروت حمایت خود را از دادگاه سازمان ملل برای محاکمه مظنونین این ترور اعلام کردند.

سیاستمداران ضدسوریه نیز از مردم خواستند با رای دادن به آنها در انتخابات پارلمانی اواسط خردادماه سال آینده مانع شکست آنها در برابر ائتلاف تحت رهبری حزب‌الله لبنان شوند.

سعد حریری، پسر رفیق حریری، که رهبری جناح مخالف حزب‌الله را بر عهده دارد در سخنرانی خود در این مراسم گفت: «زمان افشای حقیقت و اجرای عدالت فرا رسیده است.»

رفیق حریری و ۲۲ تن از همراهان او در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۳ در بیروت و در اثر انفجار بمبی که در یک اتومبیل کار گذاشته شده بود جان خود را از دست دادند.

در همان زمان برخی از سیاستمداران مخالف سوریه این کشور را مسئول قتل نخست وزیر لبنان معرفی کردند، اما دمشق همواره هر گونه دخالت در این واقعه را رد کرده است.

ترور رفیق حریری چنان بازتابی در جهان داشت که سوریه وادار شد نیروهای خود را پس از ۲۹ سال از خاک لبنان بیرون بکشد.

پس از سه سال و اندی که از زمان آغاز تحقیقات در مورد ترور رفیق حریری می‌گذرد، بازرسان سازمان ملل هنوز از هیچ مظنون این پرونده نام نبرده‌اند.

دنیل بل‌مر، سرپرست گروه بازرسان سازمان ملل مسئول این پرونده، پیشتر اعلام کرده است که آغاز این دادگاه در تاریخ ۱۱اسفندماه در شهر لاهه در هلند به معنای پایان این تحقیقات نیست.

سعد حریری اعلام کرده است که در صورت پیروزی اقلیت حزب‌الله در انتخابات آینده به دولت جدید این کشور نخواهد پیوست.
از زمان ترور حریری، لبنان صحنه موجی از ترورهای سیاسی، بیشتر از میان شخصیت‌های مخالف سوریه، بوده است. ترور این شخصیت محبوب لبنانی از سوی دیگر با تشدید احساسات ضدسوری در این کشور به پیروزی ائتلاف سعد حریری در آخرین انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۵ انجامید.

با این همه انتخابات آینده پارلمان لبنان که در تاریخ ۱۸ خردادماه سال آینده برگزار می‌شود نبردی تنگاتنگ خواهد بود میان ائتلاف ضدسوری سعد حریری که از حمایت آمریکا و عربستان سعودی برخوردار است و ائتلاف حزب‌الله که از سوی جمهوری اسلامی ایران و سوریه حمایت می‌شود.

سعد حریری در سخنرانی روز شنبه خود انتخابات خردادماه را «برگی تعیین‌کننده در حیات دموکراتیک لبنان» توصیف کرد.

آقای حریری اعلام کرده است که در صورت پیروزی اقلیت حزب‌الله در انتخابات آینده به دولت جدید این کشور نخواهد پیوست.

جنگ بر سر قدرت میان این دو ائتلاف در تابستان سال گذشته به نبردی مسلحانه انجامید که پس از جنگ داخلی لبنان «بدترین بحران» این کشور نام گرفت. جنگ داخلی لبنان از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به طول انجامید.
XS
SM
MD
LG