لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

رایزنی کابینه اسراییل برای «مقابله با ایران»


آقای ليبرمن، ۴۸ ساله، زاده جمهوری مولداوی است که در اواخر دهه ۷۰ ميلادی و در سن ۲۰ سالگی به اسرایيل مهاجرت کرده است.
آقای ليبرمن، ۴۸ ساله، زاده جمهوری مولداوی است که در اواخر دهه ۷۰ ميلادی و در سن ۲۰ سالگی به اسرایيل مهاجرت کرده است.
درپی تصويب راه اندازی وزارتخانه جديد «اموراستراتژيک» در دولت اسراييل، تلاش های سياستمداری که به عنوان گزينه اصلی تصدی مقام وزارت معرفی شده، برای مقابله با آنچه که وی «تهديدات هسته ای جمهوری اسلامی ايران» توصيف می کند، شدت گرفته است.

اويگدور ليبرمن، رهبر حزب «اسراييل خانه ما است» که دوماه پيش هم پيمانی حزب خود را با دولت اهود اولمرت و حزب حاکم «کاديما» اعلام کرد، بعد از اينکه به عنوان گزينه اصلی تصدی مقام وزارت «امور استراتژيک» معرفی شد، به ديدارهای بيشتری با مسوولان نهادهای مختلف اطلاعاتی و امنيتی اسراييل پرداخته تا وزارتخانه خود و وظايف محوله به آن راهرچه زودتر سامان بخشد.

این در حالی است که پارلمان اسراييل، بايد تصميم دولت اسراييل برای تشکيل وزارتخانه «امور استراتژيک» را به رأی بگذارد و در صورتی که اين تصميم در پارلمان رای بياورد، وزارتخانه جديد کار خود را آغاز خواهد کرد.

حزبی برای مقابله با ايران

آقای ليبرمن، ۴۸ ساله، زاده جمهوری مولداوی است که در اواخر دهه ۷۰ ميلادی و در سن ۲۰ سالگی به اسرایيل مهاجرت کرده است.

وی پيش از اين و در هنگام امضای ائتلاف حزب «اسراييل خانه ما است» با حزب «کاديما»، تأکيد کرده بود که مقابله با پيشبرد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ايران و سازمان های عربی تحت نفوذ دولت ايران را درصدر برنامه های کاری خود قرار می دهد.

او گفته بود که به رغم انتقادهای بسياری که به عملکرد دولت کنونی اسراييل دارد، از آنجا که «خطرات هسته ای جمهوری اسلامی»، به ادعای خودش «خواب را از چشمانش ربوده»، پيوستن به دولت را ضروری می داند.

بنا به ادعای آقای لیبرمن، هدف اصلی جمهوری اسلامی ايران از پيگيری برنامه هسته ای، دستيابی به بمب هسته ای است.

به گفته وی سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران را درباره لزوم پاک شدن اسراييل از نقشه جهان، بايد جدی تلقی کرد.

جمهوری اسلامی ايران، بارها ادعای تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای را تکذيب کرده و به عنوان يکی از امضا کنندگان پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای بارها اعلام کرده که تنها برای مقاصدی صلح آميز چون توليد انرژی به دنبال ساخت و گسترش تاسيسات هسته ای خود است.

همچنين مقام های جمهوری اسلامی ايران، خودداری اسراييل از امضای پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای را نشانه ای از آنچه «دستيابی اسراييل به سلاح هسته ای» می خوانند، توصيف کرده اند.

ديدار با مقام های بين المللی

اويگدور ليبرمن که هفت سال پيش حزب «اسرائيل خانه ما است» را پايه ريزی کرده است، در انتخابات بهار گذشته اسراييل، با حمايت مهاجران يهودی روسی الاصل، اين حزب را به جايگاه چهارمين حزب بزرگ در پارلمان اسراييل رساند.

وی در هفته های اخير با مقام هايی از کشورها و سازمانهای جهانی نيز درباره طرح های هسته ای ايران گفت و گو کرده است.

سگولان رويال نامزد حزب سوسياليست های فرانسه در انتخابات آتی رياست جمهوری آن کشور، خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا و شماری از سناتورها و اعضای تازه برگزيده مجلس نمايندگان آمريکا، در روزهای اخير با آقای ليبرمن ديدار کردند.

سگولان رويال در اسراييل تأکيد کرد که از ديدگاه او، جمهوری اسلامی ايران «حتی نبايد برای مصارف مسالمت آميز، کوره هسته ای داشته باشد.»

مخالفت با مذاکره

آقای ليبرمن با راهکارهايی که روز چهارشنبه، از سوی کميسيون آمريکايی بررسی بحران عراق به رياست جيمز بيکر و لی هاميلتون ارائه خواهد شد و بر اساس آن به دولت آقای بوش توصيه می شود با دولت های جمهوری اسلامی ايران و سوريه وارد مذاکره شود نيز به سختی مخالفت کرده است.

وی در آستانه انتشار گزارش اين کميسيون گفت: «کسانی که چنين راهکارهايی را توصيه می کنند، از درک درست واقعيات عاجز مانده اند.»
XS
SM
MD
LG