لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

تلاش برای قتل منتقد ولاديمير پوتين


آقای لیتوی نن کو مامور سابق اف اس بی، در سال ۲۰۰۱ ميلادي از دولت بریتانیا تقاضای پناهندگی کرده بود واز یک ماه پیش، شهروند بریتانیا محسوب مي شد.
آقای لیتوی نن کو مامور سابق اف اس بی، در سال ۲۰۰۱ ميلادي از دولت بریتانیا تقاضای پناهندگی کرده بود واز یک ماه پیش، شهروند بریتانیا محسوب مي شد.

یک جاسوس سابق روس و از منتقدان ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور، در یکی از بیمارستان های لندن با مرگ دست و پنجه نرم می کند.


یکی از دوستان این مامور سابق اطلاعات روسیه و عضو سابق کا گ ب، دولت این کشور و کرملین را مسئول تلاش برای مسموم کردن و سوءقصد به وی می داند.


سوشي مسموم


به گزارش خبرگزاری فرانسه، الکساندر لیتوی نن کو، کلنل سابق « اف اس بی » - سرویس امنیتی فدرال روسیه - روز یکم نوامبر، پس از قرار ملاقاتی در یک سوشی بار یا رستوران ژاپنی در مرکز لندن، به بستر بیماری افتاد. در این قرار ناهار، وی با رابطی که گفته می شود درباره قتل « آنا پوليتکوسکايا» روزنامه نگار روس اطلاعاتی داشته، ملاقات کرد.


کارآگاهان پس از آنکه آقای «لیتوی نن کو» در وضعیتی وخیم اما ثابت در بیمارستان بستری شد، تحقیقاتی را درباره این سوء قصدآغاز کردند . پزشکان می گویند این مامور ۴۳ ساله روس احتمالا با «تالیوم» که یک عنصر فلزی سمی است، مسموم شده است.


یک مقام مسئول گفت که هنوز هیچ کس در ارتباط با این موضوع بازداشت نشده است.


روش کهنه


دوستان آقای لیتوی نن کو می گویند بدون شک، ا ف اس بی، سرویس امنیتی روسیه پشت این ماجراست.


این مامور سابق اف اس بی، در سال ۲۰۰۱ ميلادي از دولت بریتانیا تقاضای پناهندگی کرده بود واز یک ماه پیش، شهروند بریتانیا محسوب مي شد.


منابع نزدیک به وزارت خارجه انگلیس به تایمز گفتند که اگر روسیه مسئول بود، این اتفاق بسیار جدی گرفته می شد. اما یک منبع دیگر که نخواست نامش فاش شود نیز به تایمز گفت که اين موضوع، یک مسئله جاسوسی معمولی نيست.


این منبع آگاه گفت: «این بار با سوء قصد به یک خارجی طرف هستیم که با استفاده از روش هایی صورت گرفته که می دانیم روس ها توانایی آن را دارند. این ها روش هایی هستند که معمولا از سوی تروریست ها مورد استفاده قرار می گیرند.»


ردپاي کا گ ب!


شخصی به نام «الگگوردی یوفسکی»، رییس سابق کا گ ب، سرویس اطلاعاتی شوروی سابق در لندن به روزنامه تایمز گفت که مسموم ساخت آقای لیتوی نن کو با دستور دولت روسیه انجام گرفته و «تنها » کا گ ب، سرویس اطلاعاتی روسیه قادر به انجام آن است.


آقای گوردی یوفسکی که از دوستان نزدیک قربانی است، هنوز اف اس بی - سرویس اطلاعاتی روسیه - را به نام سابقش یعنی ک گ ب می خواند .


از سوی دیگربه گزراش آژانس های خبری بریتانیا، ماریو اسکارامل لا، یک چهره دانشگاهی ایتالیایی که آخرین فرد مرتبط با مامور امنیتی مسموم شده استنیز از یک هفته پیش مخفی شده است.


ساندی تایمز نوشت: «اسکارامل لا به لیتوی نن کو، مدارکی حاوی اطلاعات درباره قتل آنا پولیتکوفسکایا داد . این زن روزنامه نگار ماه گذشته در روسیه به قتل رسید.


ميليونر مشکوک


اما آقای گوردی یفسکی، افسر سابق کا گ به دخالت اسکارامل لا در این جریان را منتفی می داند .


در عوض گوردی یفسکی یکی از نزدیکان «بوریس برزوفس کي» سرمایه دار بزرگ روس رامسئول این سوء قصد می داند. این شخص به تازگی از زندان آزاد شده است .


آقای لیتوی نن کو، پس از تلاش به منظور انجام یک طرح سوء قصد به جان بوریس برزوفس کي ، از سوی اف اس بی به بریتانیا گریخت .


شخص مظنون به اجرای ترور، به گفته افسر سابق کا گ ب، سابقا از نزدیکان آقای بوریس برزوفس کي بود و در مسکو در زندان به سر می برد. او ناگهان از زندان آزاد شد و یک شبه تبدیل به یک بازرگان میلیونر شد .به گفته آقای گوردی یفسکی، اینها همگی مشکوک به نظر می رسد.


قرباني نيمه جان


الکس گلدفارب، دوست نزدیک آقای لیتوی نن کو که در بیمارستان او را ملاقات کرده می گوید: « آقای لیتوی نن کو در وضعیت وخیمی به سر می برد .او را دیروز دیدم . شبیه روح شده است. تمامی موهایش ریخته و دهانش به دلیل التهاب قرمز است . شبیه یک بیمارسرطانی پس از انجام شیمی درمانی طولانی است . تنها یک ماه پیش او یک مرد جوان خوش تیپ و سرحال بود. »


این شخص ادامه می دهد: « وقتی لیتوی نن کو را دیدم با خود گفتم بالاخره او را گرفتند. چنان چه طی هفت سال گذشته، زمانی که از طریق کار و گزارش هایش برای دولت و سرویس های مخفی مزاحمت ایجاد کرد، آنان نیز دست به کار شده بودند.»
XS
SM
MD
LG