لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

احیای میراث فرهنگی: «دهکده الموت» و جایزه ای جهانی


مراسم اعطای جايزه «می پيم» هر ساله در بندر کن فرانسه توسط گروهی با نام تجاری «می پيم» برگزار می شود.(عکس از AFP)
مراسم اعطای جايزه «می پيم» هر ساله در بندر کن فرانسه توسط گروهی با نام تجاری «می پيم» برگزار می شود.(عکس از AFP)

مراسم اعطای جايزه «می پيم» هر ساله در بندر کن فرانسه توسط گروهی با نام تجاری «می پيم» برگزار می شود که اعضای شرکت کننده در آن از ۸۰ کشور دنيا شامل شرکت های بزرگ معماری، سرمايه گذاران و پيمانکاران هستند.


در سال ۲۰۰۸، سال جاری ميلادی، حدود ۲۸ هزار شرکت کننده در اين مراسم شرکت کردند.


هر ساله در قسمت معماری اين مراسم، دو مسابقه برگزار می شود. يکی از اين مسابقات «پروژه های تکميل شده» است و قسمت دوم مسابقه، «پروژه های آتی» نامگذاری شده است.


«طرح دهکده الموت» از ايران توسط «سميه رخ گيره» و «علی پولادی» در اين مسابقه شرکت کرد و در دو بخش «پروژه های مشرق زمين» و «پايدارترين پروژه» از مسابقه «پروژه های آتی» دو جايزه گرفت.


سميه رخ گيره، يکی از طراحان پروژه دهکده الموت، در گفت و گو با راديو فردا ابتدا از نحوه طراحی اين پروژه می گويد:


سميه رخ گيره: پروژه دهکده الموت که درمنطقه الموت استان قزوين طراحی شده، از سال ۱۳۸۴ شروع و در سال ۱۳۸۶، مرحله اول طرح آن تکميل شده است.


کارفرمای پروژه UNDP است و گروه «ايران شهر» که کانون دوستداران ميراث فرهنگی و طبيعی ايران است به نمايندگی از UNDP به عنوان کارفرمای پروژه بودند.


اين پروژه در واقع طراحی يک دهکده در منطقه الموت با رويکرد الگو برداری از الگوهای کهن معماری و تأکيد بر محور بوم گردشگر يا اکوتوريسم بوده است.


راديو فردا: در طراحی اين پروژه می خواسته ايد به چه نکاتی دست يابيد و چه مواردی را نشان دهيد؟


طرح دهکده الموت بعد از مطالعات گسترده در منطقه آغاز شد.


اين مطالعات يک ضرورت دوباره خوانی و احيای ميراث فرهنگی و اجتماعی روستای اوگان بود و همچنين بررسی مشکلاتی که در سال های اخير دراين جامعه روستايی ايجاد شده بود.


بررسی و در نظر گرفتن اين موارد باعث شد که طرح دهکده الموت بستری برای احيای الگوهای فرهنگی و معماری منطقه و همچنين تجهيز گردشگری اکوتوريسم در منطقه باشد.


آن چيزی که در طرح اين پروژه در نظر گرفته شده بود به کارگيری الگوهای کهن معماری، اقتصادی و فرهنگی منطقه بود که می توانست باعث ايجاد همکاری مثبت بين جامعه محلی و بازديد کنندگان و همچنين به دست آوردن درآمدهای حاصل از گردشگری برای جامعه روستايی باشد.


چه بخش هايی در اين طرح در نظر گرفته شده است؟


اقامتگاه های سلامتی با رويکرد زيارت طبيعت و ميراث منطقه، برای گروه های باستان شناسی و بوم گردشگر اختصاص داده شده است ، مرکز ارائه محصولات کشاورزی و صنايع دستی که به صورت بازارهای دائمی درفضاهای باز و بسته روستا در نظر گرفته شده است، يک سری فضاهای باز و بسته برای برگزاری مراسم و آيين های محلی و سمينارها طراحی شده و همچنين مرکز ICT برای فروش محصولات کشاورزی، مزارع گياهان دارويی و نيز فضاهای ورزشی و تفريحی در نظر گرفته شده است.


طرح شما در قسمت پروژه های مشرق زمين و پايدارترين پروژه، از مسابقه پروژه های آتی جايزه گرفته است. مواردی که از نظر هيئت داوران به عنوان طرح پايدار در پروژه شما شناخته شده چه مواردی است؟


هيات داوران اعلام کردند که طرح اين دهکده به صورات متوازن در بستر خود قرار گرفته است و در اين طرح، سطح توجه بالای زيست محيطی و حداکثر تلاش برای همسو شدن با بستر انسانی و منابع طبيعی منطقه مورد توجه قرار گرفته است.


آن چيزی که در اين طرح برای آنها بسيار شاخص بود راهکارهايی است که برای تقويت زمينه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در منطقه در نظر گرفته شده بود و همچنين تلاشی که انجام شده است تا دهکده الموت ازلحاظ آب، فاضلاب، زباله، غذا و انرژی به صورت خودکفا عمل کند.


خانم رخ گيره! شما چه مدتی صرف تحقيق و بازديد از محل کرديد، تا بتوانيد پروژه دهکده الموت را طراحی کنيد؟


سفرهای متعددی به منطقه و روستاهای اطراف داشتيم و يکی از کارشناسان زبده منطقه، يعنی آقای حياتی به عنوان يکی از اعضای بومی اين پروژه، در روند طراحی همکاری داشتند.


ما خود روستا و منطقه را بررسی کرديم.


همچنين می خواستيم علاوه بر الگوهای بومی منطقه در طرح اين پروژه، آخرين اطلاعاتی که در سطح جهان در زمينه دهکده های سلامتی و دهکده های مشابهی که تأکيد بر گردشگری بومی و روستايی دارند لحاظ شود.


مطالعات گسترده ای در اينترنت انجام داديم و از وب سايت های مختلف اطلاعات وسيعی از دهکده های مشابه جمع آوری کرديم و سپس راهکارهايی را مورد بررسی قرارداديم که در کشورهای مختلف در اين رابطه وجود دارد تا بستر طرح به صورت خودکفا عمل کند.


در خبری که گروه «می پيم» در باره برنده های مسابقه امسال به رسانه ها فرستاده، اسم شما به همراه آقای علی پولادی آمده است. طراحی اين پروژه را به صورت مشترک انجام داديد؟


آقای پولادی همکار طرح بودند وهمين جا از ايشان تشکر می کنم. در حقيقت مشاور و همکار طرح در اين بخش آقای مهندس علی پولادی بودند که از گروه «معماری سه بعلاوه چهار» در اين پروژه همکاری داشتند.


XS
SM
MD
LG