لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۲

«سد سیوند تا پایان هفته آبگیری می شود»


با وجود اعتراض های گسترده ، آبگیری سد سیوند به زودی انجام می شود.
با وجود اعتراض های گسترده ، آبگیری سد سیوند به زودی انجام می شود.

پرویز فتاح، وزیر نیرو در کابینه محمود احمدی نژاد روز دوشنبه خبر داد که آبگیری سد سیوند تا پایان این هفته انجام می شود و میراث فرهنگی تا آخر هفته وقت دارد کارهای عقب مانده خود را انجام دهد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، پرویز فتاح گفت:«پس از یك سال و نیم انتظار مردم منطقه برای آبگیری سد سیوند، با همكاری و هماهنگی موثر بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت نیرو، آبگیری این سد تا پایان هفته جاری آغاز می‌شود.»



کارشناسان احتمال می دهند که پاسارگاد، مقبره کوروش بزرگ، از آبگیری سد سیوند آسیب جدی ببیند.

آقای فتاح، روز دوشنبه و پس از ملاقات با وزیر امورخارجه گامبیا در تهران به خبرنگاران گفت: براساساعلام سازمان میراث فرهنگی، كارشناسان تحقیقات خود را به پایان رسانده و گفته اند این سد می‌تواند آبگیری شود.



وی با اشاره به اینكه از سوی وزارت نیرو دستور آبگیری این سدصادر شده است، اضافه کرد:«مرحله اول این آبگیری انجام شده و دریچه‌های تحتانیآن را انداخته‌اند. در سفر هیات دولت به استان فارس نیز به طور رسمی اعلاممی‌شود كه آبگیری سد سیوند به طور كامل انجام خواهد شد.»


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفرهای استانی خود روز دوشنبه عازم استان فارس شده و احتمال دارد مراحل آبگیری سد هم با حضور وی انجام شود.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران اضافه کرده که چون فرصت سیلاب های دو ماه گذشته از دست رفته است، آبگیری به طور قطع محدود خواهد بود و این به معنای آن است كه هنوز سازمان میراث فرهنگی فرصتی برای تكمیل كارهای باقیمانده احتمالی خود در این منطقه دارد.


این در حالی است که در ماه های اخیر گروه های زیادی به آبگیری سد سیوند اعتراض کرده اند چرا که ممکن است باعث لطمه زدن به آثار باستانی و تاریخی ایران در تنگه بلاغی و به ویژه پاسارگاد، مقبره کوروش بزرگ، شود.


سد سیوند در فاصله حدود ۱۰۰ كیلومتری شمال شیراز بر روی رودخانه سیوند حد فاصل شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد احداث شده است.


XS
SM
MD
LG