لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

نویسنده‌های فرانسوی نویسنده محبوب خود را انتخاب کردند


مارسل پروست (۱۸۷۱-۱۹۲۲)، نویسنده فرانسوی
مارسل پروست (۱۸۷۱-۱۹۲۲)، نویسنده فرانسوی
نویسنده‌های فرانسوی با شرکت در یک نظرسنجی مارسل پروست را به عنوان نویسنده محبوب خود و رمان ۲۵۰۰ صفحه‌ای او «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» را به عنوان اثر محبوب خود انتخاب کردند.

وب‌سایت فرانسوی «تله‌راما» در این نظرسنجی از صد نویسنده امروز فرانسه خواسته است ده کتاب برتر و محبوب و ده نویسنده محبوب خود را انتخاب کنند.

در این رده‌بندی که «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» ۳۳ بار در آن انتخاب شده، رمان اولیس اثر جیمز جویس ایرلندی با ۱۳ بار انتخاب در مقام دوم و ایلیاد و اودیسه اثر هومر یونانی با ۹ بار انتخاب در مقام سوم قرار گرفته‌اند.

۱۰ نویسنده برتر تله‌راما

مارسل پروست
ویلیام فاکنر
گوستاو فلوبر
فئودور داستایفسکی
ویرجینیا وولف
جیمز جویس
فرانتز کافکا
لویی فردینان سلین
ساموئل بکت
آرتور رمبو
دو رمان «خشم و هیاهو» و «آبشالوم، آبشالوم!» اثر ویلیام فاکنر آمریکایی در دو مقام پنجم و ششم این رده‌بندی قرار گرفته و شارل بودلر، معروف‌ترین شاعر فرانسه، با کتاب شعر «گل‌های شر» پس از فاکنر در مقام هفتم نشسته است، اما خود ویلیام فاکنر با ۲۴ بار انتخاب یا رای پس از مارسل پروست در مقام دوم نویسندگان محبوب نویسنده‌های فرانسه قرار گرفته است.

کتاب‌های «زیر آتش‌فشان» اثر ملکم لاوری، «دن کیشوت» اثر سروانتس و «تربیت احساساتی» اثر گوستاو فلوبر نیز در مقام‌های هشتم و نهم و دهم قرار گرفته‌اند.

در میان ۲۴ نویسنده‌ای که در این نظرسنجی در بالاترین رده‌ها قرار گرفته‌اند هیچ نویسنده زنده‌ای نیست، و از میان ۱۰ نویسنده برتر فقط چهار نویسنده فرانسوی‌اند.

از میان نویسنده‌های معاصر فرانسه ژان اشنو و فیلیپ سولرز در رده‌های پایین قرار گرفته‌اند، و از نویسنده‌های غیرفرانسوی نام گابریل گارسیا مارکز، فیلیپ راث، و ای‌ین مک‌یوئن را در میان نویسنده‌های منتخب فرانسوی‌ها می‌توان دید.

در این نظرسنجی، کتاب مقدس مسیحیان به همراه داستان‌های بورخس آرژانتینی و خاطرات فرانتز کافکا شش بار انتخاب شده، و کمدی الهی دانته با پنج رای در کنار رمان «مرشد و مارگاریتا» اثر میخاییل بولگاکوف و رمان «سفر به انتهای شب» اثر لویی فردینان سلین در یک رده قرار گرفته است.

«در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» مارسل پروست را مهدی سحابی به فارسی ترجمه کرده و نشر مرکز در ۷ جلد منتشر کرده است.
XS
SM
MD
LG