لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

امید به کشف آب و امکان زندگی انسان در کره ماه


تصویری از فراز قطب شمال در کره ماه، علامت‌های سبز بیانگر حفره‌هایی است که یخچال‌ها را در خود جای داده‌اند.
تصویری از فراز قطب شمال در کره ماه، علامت‌های سبز بیانگر حفره‌هایی است که یخچال‌ها را در خود جای داده‌اند.
با دریافت تصاویری که حاکی از وجود یخچال بر روی کره ماه هستند، اکنون به گزارش مجله «ساینتیفیک آمریکن» امیدهای تازه‌ای به وجود آب بر روی این کره شکل گرفته است.

چاندرایان یک، اولین کاوشگر سازمان تحقیقات فضایی هند، ۱۰ ماه پس از پرتاب ارتباط خود را با مرکز فضایی هند از دست داد. این کاوشگر قرار بود در یک عملیات کاوش دوساله اطلاعات مربوط به کره ماه را به زمین ارسال کند.

این در حالی است که تحقیقات ارائه شده در کنفرانس علمی ماه و سیارات که ماه گذشته در آمریکا برگزار شد نشان می‌دهد که رادار تصویربردار کار گذاشته شده توسط سازمان فضایی آمریکا، ناسا، بر روی این کاوشگر هندی هنوز در حال کار بوده و تصاویری را به زمین مخابره می‌کند.

همین تصاویر ارسالی از این فرستنده نصب شده بر روی کاوشگر هندی نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ یخچال در دهانه‌های قلل قطب شمال کره ماه وجود دارند که قطر دهانه آنها از دو تا ۱۵ کیلومتر متغیر است .

بنا بر گزارش سازمان فضایی ناسا، اگرچه مقدار یخ به ضخامت این دریاچه‌های یخی نیز بستگی دارد، مقدار آب موجود در این یخچال‌ها را می‌توان حداقل ۶۰۰ میلیون تن برآورد کرد.

دکتر پائول اسپودیس، از مؤسسه علمی ماه و سیارات، در این زمینه می‌گوید: «لکه‌های خال‌خالی که در عکس‌های ارسال شده توسط این فرستنده دیده می‌شود همان یخچال‌های بزرگی هستند که در قطب شمال کره ماه وجود دارند.»

تحقیقات این دانشمندان پس از آن اعلام شد که سازمان فضایی آمریکا در گزارش ماه نوامبر خود اعلام کرد که یکی از کاوشگران این سازمان در هنگام فرود بر روی یکی از دهانه‌های قله کوهی در قطب جنوب کره ماه توانست حدود ۱۰۰ کیلوگرم آب به درون خود بکشد.

این در حالی است که در کمتر از دو ماه از این کشف گروهی از پژوهشگران بر اساس داده‌های کاوشگر چاندرایان و همچنین دو کاوشگر دیگر اظهار داشتند که مولکول‌های آب در غلظت‌های پایین در سطح کره ماه ناپدید می‌شوند.

گزارش مجله معتبر علمی «ساینتیفیک آمریکن» در خاتمه یادآور می‌شود که این اندازه آب می‌تواند برای اقامت طولانی انسان در کره ماه حائز اهمیت باشد.
XS
SM
MD
LG