لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

مطهری: به اتهامات موسوی و احمدی‌نژاد رسیدگی شود


میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد در پایان مناظره تلویزیونی زنده پیش از انتخابات ریاست جمهوری
میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد در پایان مناظره تلویزیونی زنده پیش از انتخابات ریاست جمهوری
علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد که روز سه‌شنبه چاپ شد خواستار رسیدگی به آنچه «اتهامات» میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد خواند، شد.

آقای مطهری در این گفت‌وگو خواستار رسیدگی همزمان به اتهامات آقایان احمدی‌نژاد و موسوی و برخی فرماندهان نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی شده است «تا مردم اجرای عدالت را احساس کنند و قانع شوند.»

این نماینده اصول‌گرای مجلس رئیس دولت دهم را «آغازگر» حوادث پس از انتخابات معرفی می‌کند و می‌گوید که «او [محمود احمدی‌نژاد] ناخودآگاه در تحریک معترضان پس از انتخابات نیز نقش داشت.»

از زمان آغاز اعتراض به نتیجه انتخابات اخیر در ایران چند هزار نفر بازداشت شده‌اند که صدها نفر از آنها از جمله بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.

در حالی که عده‌ای از بازداشتی‌های اخیر ایران در زندان جان سپرده و عده‌ای هم اتهام شکنجه و تجاوز را به مقامات انتظامی و امنیتی ایران وارد کرده‌اند، صدها نفر هم در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به پای میز محاکمه کشانده شده و سه تن از آنها هم حکم اعدام گرفته‌اند.

این نماینده تهران همچنین می‌گوید که «باید به اتهامات فرماندهان نظامی و انتظامی که دستور برخورد خشن با مردم را دادند نیز رسیدگی شود، چرا که نیاز به این برخوردها نبود.»

آقای مطهری پیشتر نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس سابق قوه قضائیه به‌شدت از «رفتارهای غيرانسانی و غيرقانونی با بازداشت‌شدگان معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در زندان‌ها» انتقاد کرده بود.

علی مطهری همچنین به این دلیل میرحسین موسوی، رقیب اصلی آقای احمدی‌نژاد در انتخابات، را شایسته دادگاهی شدن می‌داند که «بدون ارائه مستندات مدعی تقلب» در انتخابات شد.

آقای مطهری در مصاحبه با روزنامه اعتماد «تشویق مردم به حضور در خیابان‌ها و صدور بیانیه‌های تحریک‌آمیز» را از جمله دیگر اتهامات آقای موسوی دانسته است.

این نماینده اصول‌گرا اما مستقل تهران ضمن آن که آزادی هر چه سریع‌تر «زندانی‌های سیاسی فعلی» را خواستار شده به روزنامه اعتماد می‌گوید که قضات دادگاه موسوم به کودتای مخملی «استقلال کافی ندارند و گاهی از شورای عالی امنیت ملی دستور می‌گیرند».

علی مطهری همچنین از «شکایت علیه میرحسین موسوی توسط عده‌ای از نمایندگان» اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

این در حالی است که حمید رسایی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که یک‌صد تن از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور از میرحسین موسوی شکایت کرده‌اند. دادستان تهران نیز روز دوشنبه این خبر را تکذیب کرد.
XS
SM
MD
LG