لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

دستگیری صدها تن از برپا کنندگان جشن نوروز در ترکیه


بزرگترين مراسم عيد نوروز در شهر دياربکر، با شرکت ۴۰۰ هزار نفر برگزار شد.
بزرگترين مراسم عيد نوروز در شهر دياربکر، با شرکت ۴۰۰ هزار نفر برگزار شد.
در جريان برگزاری آيين های نوروزی در ترکيه صدها تن بازداشت شدند. وزارت کشور ترکيه می گويد: «بازداشت شدگان خارج از قانون عمل کرده و باعث ناآرامی شده اند.»

حزب جامعه دمکراتيک ترکيه خواستار آزادی بازداشت شدگان ناآراميهای نوروزی شده است.»

ناراضيان کرد ترکيه ادعا می کنند حدود يک هزار نفر در جريان آيين های نوروزی دستگير شده اند.

اما وزارت کشور ترکيه با صدور اطلاعيه ای گفته است: «۴۳۲ نفر در جريان ۲۰۶ حرکت اعتراضی در شهرهای مختلف ترکيه دستگير شده و بر اثر ضد و خورد ميان پليس و برگزارکنندگان عيد نوروز ۷مامور پليس و ۴ شهروند کرد ترکيه زخمی شده اند.»

بزرگترين مراسم جشن نوروز در شهر دياربکر، با شرکت ۴۰۰ هزار نفر برگزار شد. در ساير شهرهای کرد نشين ترکيه نيز گردهمايی و آيين های نوروزی با حضور صدها هزار تن در ميادين بزرگ برگزار شد.

در اين ميان وزارت کشور ترکيه سرگرم بررسی صدور حکم جلب برای رهبران حزب جامعه دمکراتيک و شهردار دياربکر است.

ليلا زانا عضو رهبری حزب جامعه دمکراتيک در آيين گشايش جشن نوروز در دياربکر، عبدالله اوجلان، رهبر دستگير شده گروه پ کا کا را به عنوان يک رهبر کرد معرفی کرد.

همچنين عثمان بايدمير شهردار دياربکر نيز متهم شده که از اوجلان با احترام ياد کرده است.

حزب جامعه دمکراتيک از دولت ترکيه خواسته است که بازداشت شدگان جشن های نوروز را آزاد کند. اما پليس ترکيه معتقد است برخی از دستگير شدگان وابسته به گروه جدايی طلب پ کا کا هستند.

برخی رسانه های ترکيه برگزاری عيد نوروز توسط شهروندان کرد اين کشور را به عنوان «ميتينگ هايی سياسی» توصيف کرده اند که در آن سياست های جمهوری ترکيه و اتحاد و يکپارچگی کشور هدف قرار گرفته شده اند.
XS
SM
MD
LG