لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

مجلس نمایندگان از اوباما در مورد ایران گزارش خواست


باراک اوباما از سیاست مشارکت دادن ایران پیش از روی آوردن به گزینه نظامی حمایت کرده است.
باراک اوباما از سیاست مشارکت دادن ایران پیش از روی آوردن به گزینه نظامی حمایت کرده است.
مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه از باراک اوباما خواست تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۰، یازده بهمن‌ماه، در مورد پیشرفت دیپلماسی خود در قبال جمهوری اسلامی و پرونده هسته‌ای آن گزارش دهد.

قانون‌گذاران آمریکا در بخشی از لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۰ آمریکا از آقای اوباما خواسته‌اند «حداکثر تا ۳۱ ژانویه سال نو میلادی در مورد سیاست مشارکت دادن ایران توسط ایالات متحده به کنگره گزارش بدهد».

این نمایندگان همچنین خواستار آن شده‌اند که در صورت «عدم پذیرش پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات» و همین طور «عدم توقف تمام فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی» از سوی جمهوری اسلامی تحریم‌هایی تازه بر ایران اعمال شود.

در همین زمینه یک سناتور دموکرات آمریکایی روز سه‌شنبه گذشته از بررسی تشدید تحریم‌های موجود علیه ایران در سنای آمریکا در صورت شکست مذاکرات جاری خبر داده بود.

به گفته کریستوفر داد، سناتور دموکرات و رئیس کمیته بانکی سنای آمریکا، سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه بررسی لایحه‌ای را آغاز کرده‌اند که به دولت آمریکا قدرت می‌دهد در صورت بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های دیپلماتیک در قبال ایران در هفته‌های آینده تحریم‌هایی شدیدتر را در پیش بگیرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از دو هفته پیش که خبر وجود یک تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم دیگر در ایران، در نزدیکی شهر قم، منتشر شده است، تلاش سناتورهای آمریکایی در کنگره این کشور برای تعیین تحریم‌های تازه دوچندان شده است.

مجلس سناى ايالات متحده پیشتر نیز لايحه‌اى را تصويب كرده بود كه بر اساس آن كمپانى‌هايى كه به جمهورى اسلامى بنزين مى‌فروشند، توسط وزارت انرژى اين كشور تحريم شوند.

در لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۰ که باید به تایید مجلس سنای آمریکا نیز برسد همچنین از وزیر دفاع آمریکا خواسته شده است «در مورد استراتژی نظامی کنونی و آینده جمهوری اسلامی به کنگره آمریکا گزارش سالانه بدهد».

پس از مذاکرات ایران با اعضای گروه ۵+۱ که پنج‌شنبه هفته گذشته در ژنو سوئیس برگزار شد، ایران قرار است در ۱۹ اکتبر، ۲۷ مهرماه، با این گروه متشکل از ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به علاوه آلمان درباره برنامه هسته‌ای خود بار دیگر به مذاکره بنشیند.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد از زمانی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر اعلام شد بارها پرونده هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» خواند و گفت که ایران در مورد «حقوق مسلم» خود با دیگران مذاکره نمی‌کند.

آمریکا و اسرائیل و برخی از کشورهای اروپایی معتقدند ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی و در نتیجه در حال تبدیل شدن به خطری برای کل منطقه است، اما جمهوری اسلامی هر بار این اتهام را رد کرده و هدف خود از برنامه هسته‌ای‌اش را صلح‌آمیز توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG