لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

اوباما زندان گوانتانامو را تعطیل می ‌کند


باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، روز یک‌شنبه عهد کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را برگرداند، القاعده را در افغانستان نابود کند و زندان گوآنتانامو را تعطیل کند.


آقای اوباما در اولین مصاحبه مهم خود پس از پیروزی در انتخابات که از شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» پخش شد، ضمن اشاره به قصد خود مبنی بر بستن زندان نظامی آمریکا در خلیج گوآنتاناموی کوبا عهد کرد که به بازجویی‌های خشن از مظنوین به تروریسم پایان دهد.



او گفت: «من بارها گفته‌ام که آمریکا به شکنجه متوسل نمی‌شود. و می‌خواهم مطمئن شوم که ما کسی را شکنجه نمی‌کنیم.»


او افزود که این کار «جزیی اساسی از تلاش برای رسیدن دوباره به مقام اخلاقی آمریکا» در جهان است.


اما آقای اوباما اشاره نکرد که در صورت بستن زندان گوآنتانامو زندانیان آن به کجا منتقل خواهند شد.


بازگرداندن نیروهای آمریکایی از عراق یا بستن زندان گوآنتانامو از جمله کارهایی است که آقای اوباما می‌تواند به عنوان «احکام اجرایی»، و با یک امضا، بدون نیاز به تایید کنگره آمریکا به انجام برساند.


باراک اوباما در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس گفت که یکی از اولویت‌های دولت او از بین بردن القاعده «برای همیشه» است و این که کشتن یا دستگیر کردن اسامه بن لادن برای امنیت ایالات متحده «اهمیت حیاتی» دارد.


نخستین رییس جمهوری سیاه‌پوست آمریکا همچنین در این مصاحبه تکرار کرد که اولین اولویت او ترمیم اقتصاد ایالات متحده، حتی در صورت بروز کسر بودجه بیشتر، خواهد بود.


باراک اوباما در طول مبارزات تبلیغاتی خود برای سمت ریاست جمهوری آمریکا بارها اشاره کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را در عرض ۱۶ ماه از این کشور بیرون بکشد.

او گفت: «لزومی ندارد نگران کسر بودجه سال بعد یا سال بعدتر باشیم. در کوتاه‌مدت مهم‌ترین کار ما این است که از حادتر شدن رکود جلوگیری کنیم.»


باراک اوباما در طول مبارزات تبلیغاتی خود برای سمت ریاست جمهوری آمریکا بارها اشاره کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را در عرض ۱۶ ماه از این کشور بیرون بکشد.


او همچنین قول داد که به نتایج و جوانب بحث‌انگیز سیاست «جنگ با تروریسم» جرج بوش مثل زندان گوآنتانامو و شکنجه زندانیان مظنون به تروریسم پایان دهد.


آقای اوباما پس از پیروزی در انتخابات آمریکا در روز چهارم نوامبر گفت که دست‌کم یکی از اعضای کابینه او جمهوری‌خواه خواهند بود و تایید کرد که هفته گذشته با رقیب پیشین خود، هیلاری کلینتون،‌ ملاقات کرده است.


طبق گمانه‌زنی‌های برخی از رسانه های آمریکا، باراک اوباما خانم کلینتون را برای مقام وزارت امور خارجه در نظر دارد.
XS
SM
MD
LG