لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

نوبل صلح ۲۰۰۹ به باراک اوباما رسید


باراک اوباما
باراک اوباما
باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده، به خاطر «تلاش برای تقویت دیپلماسی بین‌المللی» از ۲۰۵ نامزد نوبل پیشی گرفت و جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ را از آن خود کرد.

در حالی که هنوز حتی یک سال نیز از اولین دور ریاست جمهوری باراک اوبامای ۴۸ ساله نگذشته است، کمیته نوبل در نروژ روز جمعه در خبری غیرمنتظره نام او را به عنوان برنده این جایزه معتبر اعلام کرد.

کمیته نوبل در بیانیه‌ای که به همین مناسبت صادر کرد دلیل انتخاب نخستین رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال جاری را «تلاش عظیم او برای تقویت دیپلماسی بین‌المللی و همکاری بین ملل» عنوان کرد.

در این بیانیه اشاره شده است که «به‌ندرت پیش آمده است که فردی به اندازه اوباما توجه جهان را به خود جلب کرده و در دل ملت خود امید به آینده‌ای بهتر را زنده کرده باشد».

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می گوید اهدای جایزه صلح نوبل به وی «مایه افتخار» اوست و در برابر این تصمیم احساس «کوچکی» می کند.

نام باراک اوباما پیش از اعطای جایزه صلح نوبل در برخی از گمانه‌زنی‌ها ذکر شده بود، اما به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس بسیاری از کارشناسانی که جوایز نوبل را زیر نظر داشتند عقیده داشتند که هنوز برای اعطای این جایزه به رئیس جمهور آمریکا زود است.

باراک اوباما سومین رئیس جمهور آمریکاست که در زمان تصدی این مقام موفق به کسب جایزه صلح نوبل شده است. پیش از او تئودور روزولت در سال ۱۹۰۶ و وودرو ویلسون در سال ۱۹۱۹ جایزه صلح نوبل را کسب کردند.

پیش از آقای اوباما، دیگر رئیس جمهور آمریکا، جیمی کارتر، نیز به خاطر تلاش‌هایش در راه صلح جایزه صلح نوبل را تصاحب کرده بود، اما کارتر این جایزه را زمانی برد که دیگر رئیس جمهور آمریکا نبود.

ال گور، معاون سابق ریاست جمهوری در زمان بیل کلینتون،‌ نیز در سال ۲۰۰۷ موفق شد جایزه صلح نوبل را به طور مشترک با گروه تغییرات جوی سازمان ملل تصاحب کند.

سال گذشته، ۲۰۰۸، جایزه صلح نوبل به مارتی آتیساری، رئیس جمهور سابق فنلاند، به خاطر ۳۰ سال تلاش برای حل نزاع‌های بین‌المللی رسید.
XS
SM
MD
LG