لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

نامزدهای جایزه ادبی قلم فاکنر ۲۰۱۰ اعلام شدند


جلد رمان لوری مور با عنوان دروازه پایین پلکان
جلد رمان لوری مور با عنوان دروازه پایین پلکان
بنیاد ادبی جایزه قلم ویلیام فاکنر روز سه‌شنبه نام پنج نامزد دریافت این جایزه در سال ۲۰۱۰ از میان ۳۵۰ رمان و مجموعه داستان منتشر شده در سال ۲۰۰۹ را اعلام کرد.

به نوشته وب‌سایت رسمی این بنیاد، سه رمان خلاء اثر باربارا کینگ‌سال‌ور، دروازه پایین پلکان نوشته لوری مور و بندرگاه ساگ اثر کولسن وایت‌هد نامزد دریافت این جایزه معتبر ادبی هستند.

علاوه بر این، دو مجموعه داستان «رقص‌ جنگ» نوشته شِرمن الِکسی و «پیک‌نیک بازماندگان قتل عام» به قلم لورین ام. لوپِز نیز از جمله نامزدهای نهایی جایزه قلم فاکنر اعلام شده‌اند.

هیات داوران این جایزه داستانی ۱۵ هزار دلاری که جزء مهم‌ترین جوایز ادبی آمریکا محسوب می‌شود این پنج اثر را از میان حدود ۳۵۰ رمان و مجموعه داستان کوتاه انتخاب کرده است.

سال گذشته، این جایزه به رمان «نِدِرلَند» نوشته جوزف اونیل تعلق گرفت.

جایزه ادبی قلم فاکنر در سال ۱۹۸۰ توسط مری لی سِتِل، نویسنده آمریکایی و برنده جایزه ملی کتاب آمریکا، بنیان گذاشته شد. هدف وی از برپایی این بنیاد تقدیر از ادبیات داستانی «به دور از هر نوع دغدغه تجاری» بود.

امروزه این جایزه که هر سال به بهترین اثر منتشر شده آمریکایی تعلق می‌گیرد یکی از سه جایزه معتبر ملی ادبیات آمریکا به شمار می‌رود.

هیات داوران این جایزه متشکل از سه نفر است که هر ساله توسط مدیران بنیاد قلم فاکنر انتخاب و معرفی می‌شوند. این گروه هر ساله پس از ارزیابی بیش از سیصد اثر منتشره شده، پنج اثر را به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی می‌کند.

جایزه ۱۵ هزار دلاری قلم فاکنر از صندوقی اهدا می‌شود که زمانی ویلیام فاکنر، نویسنده آثار مشهوری چون آبشالوم، آبشالوم! و خشم و هیاهو، به منظور «حمایت و تشویق نویسندگان ادبیات داستانی» آن را پایه‌گذاری کرد و بخشی از جایزه نقدی نوبل خود را به آن اختصاص داد.

در حالی که برنده اصلی این جایزه به نویسندگان معروفی چون جان آپدایک و فیلیپ راث خواهد پیوست که پیشتر این جایزه را از آن خود کرده‌اند، چهار فینالیست دیگر جایزه قلم فاکنر نیز هر یک پنج هزار دلار دریافت خواهند کرد.

برنده نهایی سی‌امین جایزه قلم ویلیام فاکنر، روز ۲۳ مارس، سوم فروردین‌ماه ۱۳۸۹، اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG