لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

مواضع طالبان همچنان زیر آتش ارتش پاکستان


هزاران غیرنظامی خانه و زندگی خود در سوات را رها کرده و پا به فرار گذاشته‌اند.
هزاران غیرنظامی خانه و زندگی خود در سوات را رها کرده و پا به فرار گذاشته‌اند.
یک روز پس از دستور نخست وزیر پاکستان به پاکسازی تروریست‌ها و اعلام تعهد این کشور به آمریکا برای مبارزه با افراط‌گرایی، هواپیماهای این کشور، روز جمعه، مواضع طالبان در دره سوات را بمباران کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی ارتش پاکستان در دره سوات می‌گوید علاوه بر ۵۵ شبه‌نظامی طالبان که روز پنج‌شنبه کشته شدند، روز جمعه ۱۲ شبه‌نظامی دیگر قربانی آتش هلی‌کوپترها و جنگنده‌های پاکستان شده‌اند.

بمباران مواضع طالبان در دره سوات به دنبال آن صورت می‌گیرد که یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان،‌ شامگاه پنج‌شنبه گفت: «برای حفظ عزت و افتخار کشورمان و حمایت از ملت، نیروهای مسلح به پاک‌سازی شبه‌نظامیان و تروریست‌ها گمارده شده‌اند.»

آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، این هفته در گفت‌وگوهای خود با باراک اوباما در واشینگتن به رئیس جمهور آمریکا در مورد تعهد اسلام‌آباد به شکست دادن القاعده و متحدان آن تضمین داد.

به این ترتیب اکنون نبرد در دره سوات در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی اسلام‌آباد به آزمونی برای ثبات قدم پاکستان در مبارزه با طالبان تبدیل شده است.

حملات گسترده ارتش پاکستان به مراکز و محل استقرار شبه‌نظامیان طالبان از حدود یک هفته پیش آغاز شده است. ارتش پاکستان در واکنش به اقدام طالبان در ورود به منطقه «بونیر» واقع در صد کیلومتری اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، دست به این حملات زده است.

حضور طالبان در این منطقه نگرانی شدید مقام‌های آمریکایی را نسبت به افزایش نفوذ شبه‌نظامیان طالبان در پاکستان مجهز به سلاح‌های هسته‌ای در پی داشت. مقام‌های آمریکایی همواره دولت پاکستان را به سهل‌انگاری در مبارزه با طالبان متهم کرده و ارتش آمریکا نیز بارها مراکز طالبان را در منطقه هم‌مرز با افغانستان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خود هدف حمله قرار داده است.

فرار غیرنظامی‌ها و تشدید بحران انسانی

در همین حال در هفته جاری ده‌ها هزار غیرنظامی از منطقه نبرد ارتش پاکستان با طالبان گریخته‌اند. با توجه به این که پیشتر نیز صدها هزار نفر به دنبال درگیری‌های دیگر بین دولت پاکستان و شبه‌نظامیان خانه و زندگی خود را رها کرده بودند، اکنون گروه‌های امدادرسان می‌گویند موج جدید در فرار غیرنظامی‌ها بحران انسانی در این منطقه را تشدید کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه از فرار بیش از ۴۵ هزار نفر از عملیات نظامی در دره سوات و مناطق هم‌جوار آن خبر داد.

روز گذشته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز بر تشدید بحران انسانی در منطقه دره سوات تاکید کرد و کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل نیز نسبت به امنیت غیرنظامی‌ها ابراز نگرانی شدید کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه از فرار بیش از ۴۵ هزار نفر از عملیات نظامی در دره سوات و مناطق هم‌جوار آن خبر داد.
مقامات پاکستان در ماه فوریه گذشته با تقاضای طالبان برای اجرای شریعت اسلامی در دره سوات موافقت کردند، اما شبه‌نظامیان طالبان از زمین گذاشتن سلاح‌های خود سر باز زدند و به پیشروی به سوی اسلام‌آباد ادامه دادند.

پاکستان در سال‌های اخیر دست‌کم ده عملیات نظامی در منطقه مرزی خود با افغانستان داشته است که بیشتر آنها پس از به جا گذاشتن ویرانی و تلفات بسیار در میان غیرنظامی‌ها بی‌نتیجه به پایان رسیده است.

دولت‌های خارجی از جمله ایالات متحده می‌گویند این منطقه مرزی همچنان منطقه امنی برای شبه‌نظامیان طالبان و القاعده است.
XS
SM
MD
LG