لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

پنج دری: فرهنگ و هنر ایران در هفته گذشته


اريوش مهرجويی کارگردان برجسته سينمای ايران و خالق فيلم های ماندگاری چون گاو، آقای هالو، پست چی و هامون هفته پيش در پی پخش نسخه سانسور شده ی فيلم هامون در چهارچوب برنامه تلويزيونی سينما ماوراء، نامه اعتراض آميزی را خطاب به عزت الله ضرغامی رييس صدا و سيم
اريوش مهرجويی کارگردان برجسته سينمای ايران و خالق فيلم های ماندگاری چون گاو، آقای هالو، پست چی و هامون هفته پيش در پی پخش نسخه سانسور شده ی فيلم هامون در چهارچوب برنامه تلويزيونی سينما ماوراء، نامه اعتراض آميزی را خطاب به عزت الله ضرغامی رييس صدا و سيم
اعتراض داريوش مهرجويی

داريوش مهرجويی کارگردان برجسته سينمای ايران و خالق فيلم های ماندگاری چون گاو، آقای هالو، پست چی و هامون هفته پيش در پی پخش نسخه سانسور شده ی فيلم هامون در چهارچوب برنامه تلويزيونی سينما ماوراء، نامه اعتراض آميزی را خطاب به عزت الله ضرغامی رييس صدا و سيما منتشر کرد.

آقای مهرجويی در اين نامه نوشته است صحنه های بسياری از اين فيلم حذف شده است که با هيچ گونه معيار اخلاقی، دينی و زيباشناختی مطابقت ندارد.

به گفته آقای مهرجويی جوهر اصلی اين فيلم که همان رابطه عشق و دين يا عشق و ايمان است کلا سانسور شده است.

از جمله صحنه های حذف شده اين فيلم می توان به صحنه تعليم نماز به هامون در بچگی توسط مادرش، صحنه گذاشتن گردن بند حضرت علی در کف دست هامون، تمام حرف هايی مربوط به ابراهيم خلق الله ، صحنه ديدار هامون با مادربزرگش در خانه قديمی، صحينه ديدار هامون با مادرزنش، صحنه هايی عزاداری و سينه زنی در خانه قديمی هامون اشاره کرد.

اقای مهرجويی که در نامه اعتراض آميز خود بر ضرورت «نظارت بر نظارت» تاکيد کرده و اظهار اميدواری کرده است که مسوولان صدا و سيما بتوانند برای «اين هرج و مرج نظارتی، اين بی منطقی و غرض ورزی های مفرط فرهنگی که بر آثار به خصوص نمايشی ايران حاکم است» راه حل درستی پيدا کنند.

فيلم هامون که هيجده سال پيش ساخته شد زندگی يک زن و شوهر روشنفکر را به تصوير می کشد که در همان سال ها در نظرسنجی های مختلف به عنوان فيلم محبوب تماشاگران انتخاب شد.

فيلم هامون همچنان يکی از محبوب ترين فيلم های تاريخ سينمای ايران است.

مانی حقيقی کارگردان نيز به تازگی ساخت فيلم مستندی را درباره ی فيلم هامون آغاز کرده است. مانی حقيقی درباره علت ساخت فيلم مستندی درباره هامون گفته است «بالاخره همه ما يک روز بايد تکليف مان را با هامون روشن کنيم و بفهميم چرا اين فيلم يه چيزيه پر از درد و رمز و راز و عشق.»

شب بهرام بيضايی در تهران

شب بهرام بيضايی يکی از شاخص ترين چهره های سينما و نمايش ايران نيز هفته پيش به مناسبت شصت و هشتمين سال تولدش سه شنبه با حضور بسياری از هنرمندان سرشناس در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار شد .

در اين شب مژده شمسايی، بابک احمدی، مهدی هاشمی، محمود دولت آبادی، علی دهباشی، آيدين آغداشلو و بهروز غريب پور از بهرام بيضايی هنرمندی که بيش از ۵ دهه در حوزه ادبيات نمايشی، تئاتر و سينما تاثيرگذار بوده است سخن گفتند و او را ستايش کردند.

بهرام بيضايی متولد سال ۱۳۱۷ سال در تهران، يکی از پرکارترين و تاثيرگذارترين هنرمندان معاصر ايران شناخته شده است.

شب ويرجينيا وولف در تهران

بزرگداشت ويرجينيا وولف، نويسنده نامدار انگليسی هفته پيش در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

در اين شب مهدی غبرايی، ناهيد طباطبائی، فرزانه قوجلو، ليلا صمدی، پگاه احمدی ، علی دهباشی و دکتر صالح حسينی درباره اين نويسنده و آثارش سخن گفتند .

ويرجنيا وولف در اواخر قرن نوزدهم بعد از نويسندگان دوران ويکتوريا همزمان با آغاز جنبش فمنيستی نوشتن را آغاز کرد.

از مهمترين آثار او می توان به اتاق يعقوب، خانم دالووی، خواننده عادی، به سوی فانوس دريايی، اورلاندو، اتاقی از آن خود، امواج و ميان فرامين اشاره کرد.

شب موتسارت در تهران

و اما هفته پيش علاوه بر شب بهرام بيضايی و ويرجينيا وولف، شب ولفگانگ آمادئوس موتسارت، آهنگساز نامدار اتريشی نيز به مناسبت دويست و پنجاهمين سالگرد تولد او در چهارچوب شب های بخارا به همت علی دهباشی نويسنده، محقق و سردبير مجله بخارا برگزار شد.

در شب موتزارت نادر مشايخی رهبر ارکستر سمفونيک تهران و علی دهباشی از آمادئوس موتسارت و نبوغ او و آثارش سخن گفتند.

در بخش ديگری از اين برنامه نيما فرهمند، لعيا اعتمادی، و پدرام فريوسفی، سه تن از شاگردان نادر مشايخی، قطعاتی را از موتسارت اجرا کردند.

ولفگانگ آمادئوس موتسارت در ۲۷ ژانويه ۱۷۵۶ در اتريش به دنيا آمد و خيلی زود در کودکی توسط پدرش با موسيقی آشنا شد.
از اين آهنگساز نابغه که در ۱۳ سالگی توانست رهبر بزرگترين ارکسترهای اتريش بشود، بيش از ۶۰۰ اثر باقی مانده است که بيشتر آنها بخاطر تنوع و ساختارشان جزو شاهکارهای موسيقی دنيا محسوب می شوند.

از جمله آثار او می توان به عروسی فيگارو، دن خوان، فلوت سحر آميز، آهنگ کوچکی برای شب و سمفونی پراگ اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG