لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

هاشمی رفسنجانی از تلاش برای خروج از بحران خبر داد


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان
رئیس مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه در آغاز اجلاس دوره‌ای این نهاد از «تدوین متنی توسط خیرخواهان و دلسوزان نظام برای برون‌رفت از وضعیت فعلی» در ایران خبر داد.

به نظر می‌رسد اشاره اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاحیه ششمین اجلاس دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری باشد که خود پیشتر از آن به عنوان «دوره بحران» یاد کرده بود.

به دنبال اعلام نام محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری، تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران درگیر ناآرامی‌ها و اعتراضاتی شد که همچنان ادامه دارد و تاکنون به بازداشت هزاران نفر و مرگ ده‌ها نفر انجامیده است.

آقای هاشمی رفسنجانی بی آن که مقصود خود از «خیرخواهان و دلسوزان نظام» را روشن کند از «تنظیم مطالبی بر اساس محورهای سخنان بزرگان» خبر داده است که می‌تواند به تغییر فضا در ایران بینجامد.

او گفت: «برخی افراد خیرخواه در حال تنظیم راهکارها هستند تا فضای جامعه به فضای نقادی صحیح و دلسوزانه و بدون درگیری کشیده شود.»

رئیس مجلس خبرگان همچنین با اشاره به پخش «اعترافات» متهمان به «کودتای مخملی» و استناد به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در آخرین خطبه‌های خود در مورد انتشار رسانه‌ای این «اعترافات» گفت: «این که هر رسانه‌ای هر چه دلش خواست بنویسد و آن را منتشر کند درست نیست و باید با آن برخورد کرد.»

این اظهارات پس از آن بیان می شود که رییس ديوان عدالت ادارى ایران روز دوشنبه با اشاره به گفته‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره بى‌اعتبار بودن «اعتراف عليه ديگران» مسئوليت پخش جريان محاكمه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را متوجه تلویزیون دولتی ایران دانست.

آيت‌الله خامنه‌اى در خطبه‌هاى نماز عيد فطر اعتراف‌هاى صورت گرفته در دادگاه بازداشت‌شدگان رويدادهاى پس از انتخابات عليه ديگران را غيرقابل استناد دانسته و گفته بود: «اين كه در دادگاه‌ها كه از تلويزيون هم پخش مى‌شد از قول يك متهمى راجع به كس ديگرى گفته مى‌شود، اين را بگويم، اين حجيت ندارد، شرعا.»

گفته رهبر جمهورى اسلامى درباره غيرقابل استناد بودن «اعترافات متهمان» درباره ديگران در حالى است كه در چهار دادگاه بازداشت‌شدگان رويدادهاى پس از انتخابات «اعتراف‌هايى» درباره بسيارى از رهبران جنبش اصلاحات از طريق رسانه‌هاى خبرى و به‌ويژه صدا و سيمای ایران پخش شده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت که ایران «در صحنه جهانی نیاز به دیپلماسی موثر دارد» و «امروز و فردا کردن جواب نمی‌دهد.»

احتمالا اشاره اکبر هاشمی رفسنجانی به پرونده هسته‌ای ایران است که به گفته خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در دستور کار اجلاس خبرگان نیز قرار دارد.

گروه پنج به علاوه يك كه آمريكا نيز يكى از اعضاى آن به شمار مى‌رود قرار است روز اول اكتبر با نمايندگان جمهورى اسلامى ايران مذاكرات مقدماتى خود را انجام دهد تا در صورت پاسخ مثبت ايران، راه براى گفت‌وگوهاى اصلى در زمينه برنامه هسته‌اى تهران آغاز شود.
XS
SM
MD
LG