لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۸

سلمان رشدی خاطرات زندگی پنهانی خود پس از فتوا را می‌نویسد


سلمان رشدی، نویسنده هندی‌تبار انگلیسی
سلمان رشدی، نویسنده هندی‌تبار انگلیسی
سلمان رشدی، نویسنده هندی‌الااصل تبعه انگلیس و خالق رمان آیات شیطانی، که به خاطر این کتاب فتوای قتلش از سوی آیت‌الله روح‌الله خمینی صادر شده بود تصمیم دارد خاطرات دوران پنهان شدنش پس از صدور فتوا را بنویسد.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، آقای رشدی که اکنون برای برگزاری نمایشگاهی از مکاتبات،‌ دفترچه‌های یادداشت، ‌دست‌خط‌ها، عکس‌ها و نقاشی‌هایش در دانشگاه اموری آتلانتا به سر می‌برد، در دیدارش از این دانشگاه به خبرنگاران گفت که گرچه این داستان داستانی شخصی و خصوصی است، اکنون زمان آن رسیده است که در مورد آن دوران صحبت شود.

اکنون بیست و یک سال از زمانی که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد می‌گذرد.

آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۶۷ مصادف با ۱۹۸۹ میلادی در پیامی رادیویی کتاب آیات شیطانی را کتابی «علیه اسلام و پیامبر و قرآن» خواند و از مسلمانان خواست تا نویسنده و حتی ناشرین مطلع از محتوای کتاب را اعدام کنند «تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین کند».

به دنبال این فتوا، راه‌پیمایی‌هایی در کشورهای مختلف علیه سلمان رشدی به راه افتاد و کتاب آیات شیطانی او در خیابان‌های شهرهای مختلف از جمله لندن به آتش کشیده شد.

در پی صدور فتوای آیت‌الله خمینی و با بالاگرفتن موج اعتراضات، سلمان رشدی مجبور شد برای مدت حدود ده سال تحت حمایت پلیس و به طور پنهانی زندگی کند.

اعضای موسسه کتاب‌فروشان لندن، بوک‌سلرز، معتقدند اگر این دست مسائل برای این نویسنده به وجود نمی‌آمد، کتاب «آیات شیطانی»‌ می‌توانست موفقیت بسیاری به دست آورد.

جون هاولز،‌ یکی از اعضای این موسسه، کتاب «آیات شیطانی» را فصل جالبی از تاریخ ادبیات جدید می‌داند و معتقد است این کتاب بر رشدی به عنوان یک انسان و یک نویسنده تاثیر بسیاری گذاشته است. به عقیده او، با وجود تمامی مشکلات این کتاب را می‌توان تجاری‌ترین کتاب رشدی به شمارآورد.

سلمان رشدی سه بار موفق به کسب جایزه ادبی بوکر شده و به خاطر خدماتش در عرصه ادبیات جهان لقب شوالیه را کسب کرده است.

بندیکت پیج، یکی از ویراستاران این موسسه، نیز می‌گوید: «فتوایی که علیه رشدی صادر شد تصویر روشنی بود از تصادمی مدرن میان مذهب اصولگرایانه و ارزش‌های روشنگری، مسئله‌ای که امروزه ذهن تمامی ما را به خود مشغول کرده است.»

اعضای موسسه کتاب‌فروشان لندن معتقدند که رشدی چهره شناخته شده‌ای در عرصه ادبیات است و پیش بینی می‌کنند کتاب خاطراتش مقبولیت بسیاری در میان خوانندگان کسب کند.
XS
SM
MD
LG