لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

جشن تولد دیکتاتور مرده


صدام در زادگاهش در تکرین دفن شده است.
صدام در زادگاهش در تکرین دفن شده است.

روز شنبه، تعدادی از ساکنان سنی روستای عوجا، زادگاه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق در کنار قبر وی گردآمدند تا سالروز تولد وی را گرامی بدارند. این مراسم به آرامی و سادگی برگزار شد.


این نخستین سالروز تولد صدام حسین پس از اعدام وی در ۳۰ دسامبر سال گذشته به اتهام جنایت علیه بشریت است.


پس از سرنگونی حزب بعث به رهبری صدام حسین به دست نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا، بیشتر عراقی ها به شادی و پایکوبی پرداختند اما تعدادی از اعضای حزب بعث و ساکنان روستای محل زندگی وی همچنان از او با افتخار یاد می کنند.


صدام، «پدر ملت»

فاتین عبدالغدیر، مسوول یک سازمان دانش آموزی در استان صلاح الدین به خبرگزاری فرانسه می گوید، کودکان این استان صدام را پدر خود می دانستند.

علی النیدا، رییس طایفه بیجت، که صدام به آن تعلق داشت می گوید از عرب های سنی این منطقه خواسته بود این مراسم را به آرامی برگزار کنند یا حتی آن را به تاخیر بیندازند.

وی به خبرگزاری فرانسه می گوید به مردم این منطقه گفتم شرایط امنیتی عراق این روزها مناسب نیست و از آن ها خواستم تا زمان بهبود شرایط سیاسی و امنیتی عراق صبر کنند و این مراسم را به تاخیر بیندازند.

چهار سال پیش، تانک های آمریکایی به بغداد حمله کرده و نیروهای ارتش ایالات متحده مجسمه برنز صدام حسین را از میدان فردوس در پایتخت عراق پایین کشیدند.

دیکتاتور سابق عراق پس از اینکه دادگاه ویژه ای او را در اعدام ۱۴۸ تن از شیعیان روستای دوجیل، در سال ۱۹۸۲ مجرم شناخت، به دار آویخته شد.


سنی ها، در انتظار خروج آمریکا

با این حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس از زمان آغاز فشارهای کنگره آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق، بسیاری از سنی های عراقی از این طرح استقبال کردند.


این درحالی است که بیشتر شیعیان عراق می گویند این کار باعث می شود این کشور به دست نیروهای القاعده بیفتد.


دیکتاتور سابق عراق پس از اینکه دادگاه ویژه ای او را در اعدام ۱۴۸ تن از شیعیان روستای دوجیل، در سال ۱۹۸۲ مجرم شناخت، به دار آویخته شد.

روز پنجشنبه مجلس سنای آمریکا با ۵۴ رای موافق در مقابل ۴۶ رای مخالف، به طرحی رای داد که به موجب آن، با صد میلیون دلار بودجه اضافی در خواستی دولت بوش برای عملیات نظامی در عراق به این شرط موافقت می شود که خروج سربازان آمریکائی از عراق از اول ماه اکتبر آینده شروع شده و تا ۳۱ مارس سال 2008، تکمیل شود. جرج بوش تاکید کرده که این مصوبه را وتو خواهد کرد.

یک معلم سنی ۴۲ ساله در بغداد به خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید از طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق حمایت خواهد کرد اما بعید می داند که این طرح اجرا شود.


شعیان و کردها، مخالف خروج

اکثریت شیعیان عراق و هم پیمانان کرد آنها می گویند خروج نیروهای آمریکایی از عراق در اول کتبر از عراق خیلی زود است.


علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق نیز در واکنشی اعلام کرد خروج زود هنگام نیروهای آمریکایی از عراق، پیامی نادرست به شورشیان خواهد داد.

این درحالی است که بسیاری از عرب های سنی که از ابتدا با حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ که به دولت سنی صدام حسین پایان داد، مخالف بودند، از خروج نیروهای آمریکا از عراق استقبال می کنند.

واکنش روز جمعه مردم عراق به طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق، رنگ و بوی قومی و مذهبی داشت.

هادی، مشاور شیعه شهردار بغداد به خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید: نیروهای آمریکایی باید تا زمانی که ارتش عراق شایستگی لازم برای مقابله با تروریست ها را داشته باشد، در این کشور بمانند.

وی در ادامه می افزاید امیدوار است که رییس جمهوری آمریکا از حق وتوی خود در این باره استفاده کند.

اما عبدالله، مدیر سنی رستورانی در بصره می گوید تمام عراقی ها می خواهند که ارتش ایالات متحده از کشور ما خارج شود.


XS
SM
MD
LG