لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

پیشنهاد ترکمنستان به اتحادیه اروپا برای صادرات گاز


نخستین ایستگاه نمادین صدور گاز که برای صدور به چین در ترکمستان بهره برداری شد.
نخستین ایستگاه نمادین صدور گاز که برای صدور به چین در ترکمستان بهره برداری شد.

ترکمنستان به اتحاديه اروپا پيشنهاد داد تا از سال ۲۰۰۹ ميلادی، سالانه ۱۰ ميليارد متر متر مکعب گاز به آن اتحاديه صادر کند.


اتحاديه اروپا رسما اعلام کرد اين اولين بار است که عشق آباد رقمی را برای ميزان گازی که می تواند به اين اتحاديه صادر کند ، تعيين کرده است.


ترکمنستان که از صادر کنندگان گاز به ایران است و در سال گذشته، همزمان با سرمای شدید هوا، صدور گاز خود را به ایران قطع کرد.


این موضوع با قطعی گاز در استان های مختلف ایران همراه شد و مقام های دولتی «زیر پا گذاشتن تعهدات از سوی ترکمنستان» را یکی از علل قطعی گاز در ایران خواندند.


با این حال در سفر هفته گذشته نمايندگان اتحاديه اروپا به ترکمنستان، قربان قلی بردی محمد اف، رييس جمهوری آن کشور گفت ترکمنستان مايل است گاز طبيعی را به طور مستقيم و بدون عبور از روسيه به اروپا صادر کند.


کريستين هومن، سخنگوی کميسيون اتحاديه اروپا که هيات نمايندگی اين اتحاديه را در سفر به عشق آباد همراهی می کرد، به راديو اروپای آزاد - رادیو آزادی گفت ترکمنستان اولين «پيشنهاد جدی» صادرات گاز را به اروپا ارائه کرده است.


هومن همچنين افزود: «تا به امروز عشق آباد تنها پيشنهادات مبهمی از توانايی های صادراتش به اروپا داده بود و مسئولان اتحاديه اروپا نگران بودند که اين پيشنهادات بر مبنای تخمين های غير واقعی ارائه شده باشند.»


ترکمنستان در حال حاضر قراردادهای صادرات گاز با ارقام قابل توجهی را با چين، روسيه و ايران امضا کرده است.


خانم هومن همچنين افزود که اگر چه در جريان مذاکرات طرفين درباره مسير های مختلف صادرات گاز صحبتی نشد، اما واضح است که طرف ترکمن مايل است که اين مسير از روسيه عبور نکند.


وی گفت: «ما سه گزينه داريم. اول مسيری است که از طريق دريای خزر، ترکمنستان را به آذربايجان متصل می کند. راه بعدی اين است که گاز را از طريق قزاقستان به آذربايجان برسانند. و يا اينکه گاز را به صورت مايع توسط کشتی های مخصوص اين کار منتقل کنند.»


پيشنهاد ترکمنستان به تلاش ها برای ساخت «خط لوله نابوکو» که با حمايت اتحاديه اروپا قرار است اتريش – مرکز گازی اين اتحاديه – را به ترکيه وصل کند کمک خواهد کرد. کشورهای اروپايی اميدوارند که بتوانند بعد از راه اندازی اين خط لوله، از کشورهای حوزه دريای خزر گاز بخرند.


اين خط لوله در زمان بهره برداری ظرفيت صادرات سالانه ۳۰ ميليارد متر مکعب گاز را به اروپا خواهد داشت.


تا امروز اصلی ترين مذاکرات برای صادرات گاز از اين منطقه با کشور آذربايجان انجام شده، اما با توجه به ظرفيت اين خط لوله، احتمالا ترکمنستا نيز می تواند در کنار آذربايجان گاز خود را به اروپا صادر کند.


XS
SM
MD
LG