لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

«پیش‌بینی تحولات در بازار بورس با پیامک‌های توییتر»


پژوهشگران در یکی از دانشگاه‌های آمریکا متوجه شده‌اند که با تجزیه و تحلیل پیامک‌هایی که روی شبکه توییتر ردوبدل می‌شوند می‌توان تحولات بازار سهام صنعتی شهر نیویورک را از چند روز قبل پیش‌بینی کرد.

پژوهشگران در دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه ایندیانای آمریکا برای رسیدن به این نتیجه بیش از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار پیامک قریب به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از کاربران شبکه توییتر را طی ده ماه از سال میلادی ۲۰۰۸ تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

آنها از طریق بررسی این پیامک‌ها آن چه را که «فضای عمومی» می‌نامند به دست آورده و سپس متوجه شده‌اند که این روحیه و فضای عمومی با نتایج تحولات چند روز بعد در بازار سهام صنعتی شهر نیویورک نوعی ارتباط و انطباق دارد.

جووان بولن، یکی از پژوهشگران اصلی در این تحقیقات، می‌گوید: «آن چه که ما به دست آورده‌ایم تقریبا با دقتی نزدیک به ۸۷ درصد با تحولات روزهای بعد در بازار سهام نیویورک همخوانی داشت.»

در گذشته تحقیقاتی در مورد ارتباط پیامک‌های توییتر با موفقیت یا عدم موفقیت فروش فیلم‌های سینمایی صورت گرفته است. ولی تحقیقات دانشگاه ایندیانا به نظر می‌رسد اولین مورد از بررسی پیامک‌های توییتر در ارتباط با بازار بورس و سهام باشد.

محققان دانشگاه ایندیانا از دو برنامه در وب‌سایت‌های پرطرفدار استفاده کرده‌اند که فضای عمومی و روحیه کاربران را ثبت می‌کنند. یکی از آنها برنامه‌ای است به نام «نظرسنج» که پیامک‌های کاربران توییتر را در دو بخش مثبت و منفی طبقه‌بندی می‌کند.

ابزار دیگر يکی از برنامه‌های گوگل است که با تقسیم‌بندی پیامک‌ها بر اساس شش عنصر مثل آرامش، نگرانی، اطمینان، مهربانی و شادمانی روحیه ارسال‌کنندگان در لحظه ارسال پیامک را دسته‌بندی می‌کند.

به گفته پژوهشگران دانشگاه ایندیانا، به‌ویژه دو عامل آرامش و نگرانی در تشخیص فضا و روحیه عمومی کاربران توییتر از عوامل سنجش نسبتا دقیق برای تحولات در بازار سهام نیویورک بوده است.

پژوهشگران در ابتدا حدس می‌زدند که احتمالا فضا و روحیه عمومی کاربران تحت تاثیر تحولات بازار بورس تغییر خواهد کرد. ولی نتیجه این تحقیقات نشان داد که این معادله تقریبا برعکس عمل می‌کند و فضای عمومی و روحیه ارسال‌کنندگان پیامک‌ها چند روز قبل از تحولات در بازار بورس بالا و پایین می‌شود.
XS
SM
MD
LG