لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

احتمال قطع شبکه موبایل‌های بلک‌بری در امارات برطرف شد


به دنبال حل اختلاف وزارت مخابرات امارات متحده عربی و موسسه مخابراتی آرآی‌ام که سازنده و ارائه‌کننده خدمات مربوط به موبایل‌های بلک‌بری است، احتمال قطع پوشش این نوع تلفن در امارات فعلا برطرف شده است.

وزارت مخابرات امارات متحده عربی چندی پیش اعلام کرده بود که اگر موسسه مخابراتی آرآی‌ام اطلاعات و سیستم‌های لازم برای ردیابی و دسترسی به سرورهای شبکه بلک‌بری را در اختیار دولت این کشور قرار ندهد، امارات استفاده از تلفن بلک‌بری را ممنوع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اکنون وزارت مخابرات امارات در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «خدمات تلفن موبایل و شبکه ارتباطی بلک‌بری اکنون در چارچوب مقررات دولت عمل کرده و بنابراین ارتباطات این شبکه به طور عادی ادامه خواهد یافت و قطع ارتباطات این شبکه در روز یازدهم اکتبر عملی نخواهد شد.»

بیانیه وزارت مخابرات امارات متحده عربی حاوی هیچ جزییاتی از این توافق مخابرات امارات با موسسه آرآی‌ام نیست.

خبرگزاری رویترز در خبر خود یادآوری می‌کند که دولت‌های هند و عربستان سعودی نیز در گذشته تهدید کرده بودند که ارتباطات شبکه تلفن‌های بلک‌بری را قطع خواهند کرد، ولی پس از مدتی با موسسه آرآی‌ام به توافق رسیدند.

کشورهای دیگر خاورمیانه مثل کویت، لبنان و الجزایر نیز به اين موسسه مخابراتی فشار آورده و خواستار دسترسی دولت خود به اطلاعات این شبکه هستند تا به این وسیله از تهدیدهای احتمالی علیه امنیت ملی خود پیشگیری کنند.

تا قبل از بروز این اختلاف بین دولت امارات متحده عربی و شبکه بلک‌بری، اطلاعات رد و بدل شده روی این شبکه در خارج از این کشور کنترل می‌شد.

در همین حال دولت امارات متحده عربی در مورد عدم دسترسی خود به اطلاعاتی که روی این شبکه رد و بدل می‌شود از مدت‌ها پیش اظهار نگرانی کرده بود.

این دولت با تکیه به موازین قانونی کنترل مخابرات در این کشور و با تکیه بر ضرورت حفاظت از امنیت ملی خود مدت‌ها با گردانندگان بین‌المللی شبکه بلک‌بری در حال مذاکره بود.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی و وزارت مخابرات این کشور جزییات مربوط به توافق با گردانندگان شبکه بلک‌بری را منتشر نکرده‌اند، اما در بیانیه خود این طور اشاره کرده‌اند که این توافق مشابه قراردادهای دیگر با شبکه‌های ملی و کشوری مخابرات است، «نظیر آن چه که در مورد آمریکا نیز اجرا شده است».

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد که دو شبکه بزرگ تلفن‌های موبایل در امارات متحده عربی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که پوشش و کار شبکه تلفن‌های بلک‌بری به حالت عادی ادامه خواهد یافت.

در همین حال «اتصالات» که ارائه‌کننده خدمات برای ۸۰ درصد از کاربران بلک‌بری در امارات متحده عربی است اعلام کرده است که خدمات ارائه شده توسط این شرکت برای تلفن‌های بلک‌بری که در خارج از محدوده مخابراتی امارات متحده عربی فعال بود از این پس عملی نخواهد بود، چون نحوه اتصال شبکه بلک‌بری به محدوده مخابراتی این کشور تغییر خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، اختلاف بین دولت امارات متحده عربی و شرکت سازنده تلفن‌های بلک‌بری نشانه آشکار دیگری است از حساسیت و هراس حکومت‌های منطقه از تهدیدهای امنیتی از سوی منابع گوناگون، از فعالیت گروه القاعده گرفته تا تشدید تنش بر سر برنامه هسته‌ای دولت ایران.

ترور یک مقام ارشد گروه حماس در ماه ژانویه گذشته در دوبی نگرانی‌ها در مورد امنیت در کشورهای حاشیه خلیج فارس را تشدید کرد.

در عین حال برخی از کارشناسان رسانه معتقدند که توافق بین شرکت سازنده بلک‌بری با دولت‌هایی نظیر امارات متحده عربی یا عربستان به رژیم‌های منطقه امکان خواهد داد که فعالیت مدافعان حقوق بشر یا ناراضیان سیاسی را شدیدتر کنترل و سرکوب کنند.
XS
SM
MD
LG