لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

آمریکا می‌گوید برای حمله به ایران چراغ سبز نداده است


ای‌ین کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ای‌ین کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
دولت ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که به اسرائیل برای حمله نظامی به ایران چراغ سبز نداده و قصد ندارد در برخورد با جمهوری اسلامی راهی غیر از کاربرد دیپلماسی را دنبال کند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی که روز یک‌شنبه پخش شد در مورد ایران گفت: «اگر دولت نتانیاهو تصمیم بگیرد که دست به عملی غیر از آن چه در حال حاضر دنبال می‌شود بزند، این حق آنهاست.»

این گفته آقای بایدن را اغلب ناظران و تحلیل‌گران به عنوان «چراغ سبزی به اسرائیل برای حمله نظامی با هدف رفع تهدید اتمی ایران» تعبیر کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در واکنش به این گفته، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران،‌ هشدار داد که تهران واشینگتن را مسئول هر حمله نظامی قلمداد خواهد کرد.

آقای لاریجانی با اشاره به این که هیچ کس نمی‌تواند تصور کند که اسرائیل «بدون چراغ سبز» واشینگتن دست به حمله بزند پاسخ ایران به چنین حمله‌ای را «قاطعانه و دردناک» توصیف کرد.

ای‌ین کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در عین حال که این تعبیر از گفته آقای بایدن را رد کرد بار دیگر گفته معاون باراک اوباما را تایید کرد که اسرائیل «کشور مستقلی» است و حق دارد تصمیمات نظامی‌اش را خود بگیرد.

آقای کلی افزود: «ما قرار نیست به اسرائیل دیکته کنیم چه بکند. در عین حال ما متعهد به امنیت اسرائیل هستیم، و همان نگرانی‌های جدی اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران را داریم.»

اسرائیل جمهوری اسلامی را «خطرناک‌ترین دشمن خود» می‌داند و در کنار ایالات متحده این دولت را متهم می‌کند که در پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز در پی تولید تسلیحات اتمی است.

ایران بارها این اتهام را رد کرده و تاکید کرده است که تنها برای مقاصد صلح آمیز، برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدور سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه خود گفته بود که اسرائیل «خود می‌تواند تعیین کند که نفعش در کجاست و در مورد ایران چه تصمیمی باید بگیرد.»

در همین حال دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک آمریکا، در همان روز یکشنبه در مصاحبه‌ای جداگانه در مورد خطرات حمله نظامی به ایران برای منطقه خاورمیانه هشدار داد، اما در عین حال گفت گزینه نظامی را نباید کنار گذاشت.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در ماه مه پس از دیدار خود با بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که ایران تنها تا پایان سال جاری میلادی وقت دارد که به طور جدی به گفت‌وگوهای بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای خود بپردازد.

آقای اوباما در همین حال احتمال افزایش تحریم ها را در صورتی که ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، رد نکرده است.
XS
SM
MD
LG