لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

کاهش بی‌سابقه در تولید ناخالص داخلی آمریکا


وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که در پایان سال ۲۰۰۸ از میزان تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۴ درصد کاسته شده است.

کاهش در تولید ناخالص داخلی ایالات متحده که بهترین و جامع‌ترین معیار اندازه‌گیری سلامت اقتصاد کشورها به شمار می‌رود در بیست و پنج سال گذشته بی‌سابقه است.

این میزان کاهش در میان سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۵ تنها نیم درصد بود.

قیمت پیش‌خرید سهام پیش از انتشار این گزارش در حال سقوط بود، اما پس از انتشار گزارش قیمت‌ پیش‌خرید سهام صنعتی داو جونز در بازار بورس نیویورک اندکی بالا کشید.
در حال حاضر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و کنگره این کشور برای این که جانی تازه به این اقتصاد بدمند در پی آن هستند که بسته چند صد میلیارد دلاری کمک دولت را به اجرا بگذارند که شامل کاهش مالیات‌های مردم نیز می‌شود.

قیمت پیش‌خرید سهام پیش از انتشار این گزارش در حال سقوط بود، اما پس از انتشار گزارش قیمت‌ پیش‌خرید سهام صنعتی داو جونز در بازار بورس نیویورک اندکی بالا کشید.

در این میان کمپانی اکسان موبیل سود سالانه خود در سال ۲۰۰۸ را بیش از ۴۵ میلیارد دلار اعلام کرد که از نظر درآمدهای سالانه نه در خود این شرکت و نه در شرکت‌های دیگر سابقه نداشته است.

اما اکسان موبیل در عین حال اعلام کرد که به دنبال کاهش قیمت نفت در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ سود این شرکت نیز در سه ماهه آخر سال کاهش چشمگیر داشته است.

شرکت پراکتر اند گمبل، بزرگ‌ترین شرکت تولید کالاهای مصرفی چون پودر رخت‌شویی تاید و خمیردندان کرست، اعلام کرد که سود آن در سه ماهه آخر سال ۵۳ درصد افزایش داشته است، اما از میزان فروش این شرکت سه درصد کاسته شده است.

کمپانی اتومبیل‌سازی هوندا نیز در روز جمعه اعلام کرد که درآمدهای در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی ۹۰ درصد کاهش داشته است.
XS
SM
MD
LG