لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

مشاور اوباما: مایل به تقویت میانه‌روها در حزب‌الله لبنان هستیم


جان برنان (وسط)، مشاور ارشد باراک اوباما در امور تروریسم
جان برنان (وسط)، مشاور ارشد باراک اوباما در امور تروریسم
مشاور ارشد باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت که کشورش مایل به تقویت نیروهای «میانه‌رو» در سازمان حزب‌الله لبنان و افزایش قوای آنان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان برنان، مشاور ارشد کاخ سفید در امور مبارزه با تروریسم، افزود که آمریکا درصدد شناسایی عوامل میانه‌رو در حزب‌الله است تا نفوذ رهبری افراطی بر این سازمان کاهش یابد.

آقای برنان که خود اخیرا به لبنان سفرکرد و با برخی ازدولتمردان آن کشور دیدار داشت، شامگاه سه‌شنبه در واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، گفت: «حزب‌الله سازمان بسیار جالبی است که از یک موجودیت تمام‌عیار تروریستی به یک نیروی شبه‌نظامی تبدیل شد و سپس به شکل سازمانی درآمد که بخشی از نیروهای آن عضو پارلمان و دولت لبنان شده‌اند.»

مشاور ارشد کاخ سفید ادامه داد که «وجود برخی از عوامل در حزب‌الله مایه نگرانی آمریکاست»، ولی گفت که «باید در جست‌وجوی راههایی بود تا نفوذ این مهره‌های افراطی کم شود و در مقابل میانه‌روهای این سازمان تقویت شوند».

آقای برنان به راهکارهای مورد نظر دولت باراک اوباما برای تقویت «میانه‌روهای حزب‌الله» اشاره‌ای نکرد.

دولت‌های آمریکا در حدود سه دهه اخیر، حزب‌الله را سازمانی تروریستی تلقی کرده و وجود آن را در سایه حمایت‌های گسترده مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران دانسته‌اند، ولی حزب‌الله مورد حمایت بخشی گسترده از مردم لبنان، به‌ویژه شیعیان این کشور، است.

آمریکا حزب‌الله را عامل بمب‌گذاری‌های مرگبار نیمه اول دهه هشتاد میلادی علیه نیروهای آمریکایی در لبنان و عامل ربودن شماری از آمریکایی‌ها در آن دوران در لبنان می‌داند.

دولت‌های آمریکا در دو دهه اخیر از برخی اقدامات حزب‌الله در سایر نقاط جهان و از جمله از افزایش نفوذ این سازمان در برخی نواحی آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده‌اند.

ماه گذشته، آمریکا و اسرائیل سوریه را متهم کردند که حزب‌الله لبنان را به موشک‌های پیشرفته مجهز کرده است، امری که مشاور ارشد کاخ سفید در سخنرانی سه‌شنبه خود گفت که آن را در مذاکراتش با دولتمردان لبنان در میان نهاده و «نگرانی آمریکا را از انتقال سلاح بیشتر برای حزب‌الله مورد تاکید قرارداده است».

سخنان مشاور کاخ سفید در زمینه تقویت «میانه‌روها در حزب‌الله» در آستانه سفر سعد حریری، نخست وزیر لبنان، به واشینگتن بیان شده است.

آقای حریری روز دوشنبه آینده در کاخ سفید با باراک اوباما دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موضوع ناخرسندی آمریکا از انتقال جنگ‌افزار برای حزب‌الله یکی از مسائل مهمی خواهد بود که در این دیدار آقای حریری از کاخ سفید مطرح خواهد شد.

دولت سعد حریری سال گذشته پس از انتخابات پارلمانی لبنان، از جمله از ائتلاف با حزب‌الله و برخی جریان‌های دیگر همسو با حزب‌الله تشکیل شد.

از آنجا که لبنان در ماه جاری میلادی ریاست نوبتی شورای امنیت را نیز در دست دارد و آمریکا از سه‌شنبه این هفته برای برقراری دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت تلاش می‌کند، بخشی از گفت‌وگوهای باراک اوباما و سایر مقامات آمریکا با آقای حریری به تلاش‌های تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اختصاص خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG