لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

در اوکراین، یانوکوویچ به تیموشنکو: شکست را بپذیر


طرفداران ویکتور یانوکوویچ در میدان مرکزی شهر کیف
طرفداران ویکتور یانوکوویچ در میدان مرکزی شهر کیف
در حالی که شمارش آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین همچنان ادامه دارد، ویکتور یانوکوویچ، نامزد مورد حمایت روسیه، خود را پیروز انتخابات می‌داند و از رقیب خود خواسته است شکست را بپذیرد.

کمیته رسمی انتخابات اوکراین اعلام کرده است که پس از شمارش بیش از ۹۵ درصد از آراء ریخته شده به صندوق ویکتور یانوکوویچ با اندکی فاصله از رقیب خود، خانم یولیا تیموشنکو، پیشی گرفته است.

در همین حال گزارش‌ها از شهر کیف، پایتخت اوکراین، حاکی از آن است که رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز یک‌شنبه به آرامی برگزار شده است.

بر اساس یک نظرسنجی دولتی، ویکتور یانوکوویچ حدود ۴۸ درصد آرا و رقیب او، یولیا تیموشنکو، حدود ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

ویکتور یانوکوویچ در بخش‌های جنوبی و شرقی اوکراین در همسایگی با روسیه طرفداران زیادی دارد.

در حالی که هر دو نامزد این انتخابات یکدیگر را به تقلب در انتخابات متهم کرده‌اند، خانم تیموشنکو هشدار داده است که در صورت غیرواقعی بودن نتیجه انتخابات هواداران وی راه‌پیمایی بزرگی برپا خواهند کرد.

این اولین باری نیست که ویکتور یانوکوویچ به تقلب در انتخابات متهم می‌شود. در سال ۲۰۰۴، معترضان به برنده شدن ویکتور یانوکوویچ با اعتراضات گسترده و «انقلاب نارنجی» رقیب وی، ویکتور یوشچنکو، را به ریاست جمهوری انتخاب کردند.

اما در همین حال ناظران بین‌المللی زیر نظر سازمان امینت و همکاری اروپا جدیدترین انتخابات اوکراین را «نمایشی خیره‌کننده» از دموکراسی دانسته و از رهبران دو جناح مخالف در کشور خواسته‌اند که به «حکم مردم» توجه کنند.

پیروزی ویکتور یانوکوویچ و نزدیک شدن اوکراین به مواضع روسیه می‌تواند برای آرمان‌های انقلاب نارنجی و پنج سال روند بازسازی اقتصادی اوکراین ناامیدکننده باشد.

در حالی که هر دو نامزد انتخابات بر روابط نزدیک‌تر با اروپا و حفظ روابط با روسیه تأکید کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد که نامزد طرفدار روسیه به عضویت کشورش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تمایلی داشته باشد.

این در حالی است که عضویت در ناتو برای خانم تیموشنکو وطرفداران «انقلاب نارنجی» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
XS
SM
MD
LG