لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

«همکاری آمریکا و روسیه، علیه تهدید هسته ای ایران»


ویلیام برنز در بنیاد کارنگی رد مسکو این سخنان را بیان کرد.
ویلیام برنز در بنیاد کارنگی رد مسکو این سخنان را بیان کرد.
سفير ايالات متحده آمريکا در مسکو، گفت که آمريکا و روسيه، برای مقابله با «خطر گسترش تسليحات هسته ای» توسط ايران و کره شمالی، همکاری «موثری» دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ويليام برنز، در سخنرانی خود در بنیاد «کارنگی» در مسکو، همچنين از دو کشور آمريکا و روسيه به دليل کاهش تسليحات هسته ای درون انبارهايشان قدردانی کرد، اما تاکيد کرد که هر دو کشور بايد «تعهدات تازه ای» را در اين زمينه، بپذيرند.

آقای برنز گفت: «تا کنون هيچ لحظه ای نبوده که آمريکا و روسيه که همچنان تسليحات هسته ای و مسووليت اين تسليحات را به عهده دارند، فرصتی چون امروز برای نشان دادن رهبری واقعی خود داشته باشند. از دست دادن اين فرصت، اشتباه بزرگی، نه تنها برای ما دو کشور، بلکه برای سراسر جهان خواهد بود.»

سفير آمريکا در مسکو گفت: «در همين حال، آمريکا و روسيه، برابر دو تهديد کنونی افزايش تسليحات هسته ای، يعنی ايران و کره شمالی، همکاری موثری دارند. ما در هر دو مورد به دنبال راه حلی ديپلماتيک هستيم تا از گسترش تسليحات جلوگيری کنيم و خطری را از ثبات جهانی، دور کنيم.»

کشور روسيه در بحران های هسته ای هر دو کشور ايران و کره شمالی، نقشی فعال به عهده گرفته و در مذاکرات مربوط به اين بحران ها، حضور دارد.

اين کشور همچنين بارها اعلام کرده که با هرگونه اقدام نظامی عليه ايران مخالف است و مقام های مسکو، چنين حمله ای را «تنبيهی با نتيجه معکوس» برای ايران ارزيابی می کنند.

پیمان نامه های رو به اتمام

آقای برنز در اين سخنرانی به نزديک شدن زمان انقضای دو پيمان نامه مهم نظامی آمريکا و روسيه نيز اشاره کرد و گفت که دو کشور بايد خود را برای گفت و گوهای تازه درباره اين پيمان نامه ها و گام های بعدی احتمالی آماده کنند.

پيمان نامه «استارت» که بين اتحاد جماهير شوروی و آمريکا امضا شده بود و برای محدود ساختن برخی تسليحات استراتژيک تنظيم شده بود، در سال ۲۰۰۹ ميلادی به پايان خواهد رسيد.

همچنين پيمان نامه «سورت SORT» که به «پيمان مسکو» معروف شده نيز در سال ۲۰۱۲ به پايان می رسد. اين پيمان نامه نيز با هدف کاهش برخی تسليحات تدافعی ميان دو کشور آمريکا و روسيه امضا شده است.

به گفته سفير آمريکا در روسيه، دولت اين کشور گفت و گوهايی امنيتی – استراتژيکی را برای بررسی گام بعد از پيمان نامه «استارت» آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG