لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

چاوز: «حال کاسترو خوب است»


فیدل در حال سخنرانی در هاوانا در سال 1978 میلادی
فیدل در حال سخنرانی در هاوانا در سال 1978 میلادی
به دنبال انتشار گزارشی در يک روزنامه اسپانيايی مبنی بر وخیم بودن وضع جسمانی فيدل کاسترو رهبر کوبا، هوگو چاوز رييس جمهوری ونزوئلا گزارش روزنامه «ال پائيس» را تکذيب کرد و اعلام داشت که حال او مساعد است.

پزشکان آمريکايی می گويند بر پايه گزارش اين روزنامه، شيوه مداوای فيدل کاسترو به صورت يک کار سرهم بندی شده و سوال برانگيز به نظر می رسد.

هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا که هميشه با فيدل کاسترو در تماس تلفنی است و چند بار نيز از وی عيادت کرده است، با اشاره به ۸۰ ساله بودن دوست نزديک خود می گويد: «آقای کاسترو در حال گذراندن دوران نقاهت است و رو به بهبودی می رود.»

اما به گزارش خبرگزاری رويترز او مانند هميشه در اين باره چندان خوش بين به نظر نمی رسيد.

آقای چاوز مقام های آمريکايی را متهم کرد که بيماری فيدل کاسترو را اغراق آميز جلوه می دهند و در انتظار مرگ او هستند.

فيدل کاسترو که از سال ۱۹۵۹ ميلادی، تقريبا ۴۸ سال پيش، زمام امور کوبا را در دست گرفت، ژوئيه گذشته به علت بيماری بستری شد و اداره کشور را به برادرش رائول سپرد.

هوگو چاوز روز سه شنبه (۲۶ دی ماه) به خبرنگاران گفت، هفته گذشته در تماسی تلفنی با فيدل کاسترو حال او را مساعد يافته است و تاکيد کرد که «انقلابی پير» سرطان ندارد.

از سوی ديگر روزنامه اسپانيايی «ال پائيس» گزارش داده است که پس از سه عمل جراحی ناموفق بر روی روده بزرگ فيدل کاسترو، وضع جسمانی او خطير است و از طريق سرم غذايی تغذيه می شود.

پزشکان آمريکايی بر اساس گزارش اين روزنامه می گويند احتمالا جراحان کوبايی اشتباهاتی در تشخيص و درمان مرتکب شده اند و در عين حال، احتمال پيچيدگی يا عفونت را بعيد نمی دانند.

دکتر «حوزه لوئيس گارسيا سابريدو» پزشک اسپانيايی که ماه گذشته فيدل کاسترو را معاينه کرده بود، می گويد وی دوران نقاهت را می گذراند و به آرامی رو به بهبودی می رود.

اين در حالی است که مقام های کوبايی از هرگونه اظهار نظر در باره وضع جسمانی فيدل کاسترو خودداری کردند.

در عين حال يک مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار رويترز گفته است عليرغم شش ماه عدم حضور فيدل کاسترو در صحنه سياسی، مقام های کوبايی از عهده اداره کشور برآمده اند.

XS
SM
MD
LG