لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

تئو آنگلوپولوس، فیلمساز سر‌شناس یونانی، درگذشت


تئو آنگلوپولوس
تئو آنگلوپولوس
تئو آنگلوپولوس، فیلمساز سر‌شناس یونانی، که به خاطر ساخت فیلم‌های آرام و خیال‌گونه‌اش شهرت داشت، سه‌شنبه شب به هنگام تهیه آخرین فیلم خود در یک تصادف رانندگی کشته شد. او به‌هنگام مرگ ۷۶ سال داشت.

پلیس و مسئولان بیمارستان اعلام کردند که تئو آنگلوپولوس به هنگام رد شدن از یک جاده در حوالی بندر اصلی شهر آتن با یک موتورسیکلت تصادف کرده و بر اثر جراحات شدیدی که به ناحیه سرش وارد شده پس از انتقال به بیمارستان درگذشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تئو آنگلوپولوس در حال تهیه فیلم تازه خود به نام «دریایی دیگر» بود. وی در دوران فیلمسازی خود که حدود چهار دهه ادامه داشت جوایز فراوانی را از جشنواره‌های سینمایی اروپایی دریافت کرده بود.

او در سال ۱۹۹۵ به خاطر فیلم «نگاه خیره اولیس» که هاروی کایتل، هنرپیشه آمریکایی، در آن بازی می‌کرد جایزه اصلی هیئت داوران جشنواره سینمایی کن فرانسه را دریافت کرد. سه سال بعد نیز از همین جشنواره جایزه نخل طلا را به خاطر فیلم «ابدیت و یک روز» دریافت کرد.

تئو آنگلوپولوس در سال ۱۹۳۵ در شهر آتن متولد شد. او خاطرات خود از دوران اشغال یونان توسط ارتش آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم و حوادث مربوط به سال‌های جنگ داخلی یونان در سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۹ را در اولین فیلم‌های خود منعکس کرد.

او فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه آتن بود، ولی این کار را‌‌ رها کرده و در انستیتو فیلمسازی پاریس در رشته فیلمسازی تحصیل کرد. پس از بازگشت به یونان مدتی به عنوان منتقد فیلم برای یک روزنامه کوچک چپ‌گرا قلم ‌زد و در دوران حکومت دیکتاتوری یونان در فاصله سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ به کار فیلمسازی روی آورد.

فیلم‌های او که معمولا فضایی اندوهناک دارند و بسیار کندند به معضل‌ها و حوادث توفانی تاریخ معاصر یونان از جمله جنگ، مهاجرت، تبعید و اختلافات سیاسی می‌پردازند.

فیلم‌های وی در مجموع باب طبع سینمای هنری اروپا بود و وی با به کارگیری بازیگران سر‌شناسی همچون مارچلو ماسترویانی در فیلم‌های مشهورتر خود مثل «زنبوردار» توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند.

ولی استفاده از صحنه‌های طولانی بدون دیالوگ، حرکت کند دوربین و مناظر مبهم در فیلم‌های وی همیشه باب طبع سینمادوستان و منتقدان درنمی‌آمد.

تئو آنگلوپولوس در مصاحبه نادری که سال گذشته با تلویزیون یونان انجام داد گفت که فیلم تازه وی در مورد بحران اقتصادی در این کشور خواهد بود. او در این مصاحبه از احزاب سیاسی رقیب در این کشور خواست که برای حل مشکلات بزرگی که مردم یونان با آن روبه‌رو هستند با یکدیگر همکاری کنند.

او در بخشی از این مصاحبه خود گفت: «من هنوز هم چپ‌گرا هستم. شرایط فعلی کشور حالتی اضطراری است. ما باید این واقعیت را درک کنیم. همه ما چه چپ‌گرا و چه دست راستی باید به دقت بررسی کنیم که چه کاری می‌توان کرد. در عین حال من نگران آن چیزی هستم که آینده برای ما به ارمغان خواهد آورد.
XS
SM
MD
LG