لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

شاهرودی: نسبت جرم دادن در رسانه‌های عمومی جرم است


آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه ایران
آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه ایران
رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز دوشنبه با اشاره به مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و بدون نام بردن از محمود احمدی نژاد گفت: نسبت جرم دادن به افراد «در رسانه‌های عمومی جرم است.»

این جدیدترین واکنش یک مقام بلندپایه قضایی به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد در مناظره انتخاباتی هفته گذشته او با میرحسین موسوی است.

رییس جمهور ایران در این مناظره با نام بردن از برخی مقامات رسمی ایران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و فرزندانشان، آنها را به فساد مالی متهم کرد.

محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی با توصیه به نامزدهای دهمین دوره ریاست جمهوری به این که مناظره‌ها باید «در چارچوب قوانین و موازین اخلاقی» باشد گفت: «نسبت جرم دادن به افراد حقیقی در رسانه‌های عمومی قابل پیگیری و جرم است.»

پیشتر قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور، نیز اظهارات مشابه ای بر زبان رانده بود ولی هیچ یک از این مقام ها در باره اینکه آیا با اتهام های رییس جمهور ایران برخورد خواهند کرد یا نه اظهار نظری نکرده اند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، اتهام «مفسدان اقتصادی» باید در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد و در صورتی که متهم محکوم شود اعلام نام او تنها در حوزه اختیارات قوه قضاییه است.

در واکنشی دیگر، رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به «برخی مناظره‌ها» بیان بعضی مسائل را «تجاوز به حقوق و حریم خصوصی اشخاص» دانست.

مصطفی پورمحمدی به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «این که افرادی مجاز باشند با استفاده از جو هیجانی یک ‌طرفه دیگران را محکوم کنند تنها در فرایند تحولات اجتماعی آثار تخریبی خواهد داشت.»

در پی گفته‌های آقای احمدی‌نژاد و زدن اتهام فساد به شخصیت‌های جمهوری اسلامی، برخی از این شخصیت‌ها که از آنها در مناظره نام برده شده بود خواستار پاسخ‌گویی به اتهامات مطرح‌شده توسط رییس دولت نهم در تلویزیون شدند.

عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سيمای ایران، روز جمعه گذشته در پاسخ به این افراد گفت: «درباره درخواست کسانی که خواهان پاسخ‌گويی به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مناظره تلويزيونی هستند، بعد از انتخابات تصميم‌گيری می‌شود.»

آقای ضرغامی گفت که درخواست‌های فراوانی از سوی افراد حقيقی و حقوقی مربوط به هر دو طرف مناظره بين محمود احمدی‌نژاد و ميرحسين موسوی به صدا و سیما رسيده که با «مشورت نهادهای نظارتی نحوه پاسخ دادن و انعکاس توضيحات آنان بررسی خواهد شد.»

روز یکشنبه نیز زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در واکنش به اتهام آقای احمدی‌نژاد در مورد مدارک تحصیلی خود به او برای عذرخواهی ۲۴ ساعت وقت داد.

خانم رهنورد با تاکید بر این که به دلیل «نشر اکاذیب در رسانه ملی» از سوی محمود احمدی‌نژاد شکایت خود را تا آخر پیگیری خواهد کرد از آقای احمدی‌نژاد خواست علاوه بر عذرخواهی از خود و میرحسین موسوی، به خاطر «تجاوز به حریم اخلاقی ملت ایران» نیز پوزش بطلبد.

اولتیماتوم همسر نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری هنوز از سوی محمود احمدی‌نژاد پاسخی دریافت نکرده است.
XS
SM
MD
LG