لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

گازپروم: کی‌یف به سر میز مذاکره بازگردد


گازپروم، بزرگ‌ترین شرکت گاز روسیه. (عکس: epa)
گازپروم، بزرگ‌ترین شرکت گاز روسیه. (عکس: epa)

گازپروم، بزرگ‌ترین شرکت گاز روسیه، روز یک‌شنبه از اوکراین خواست در مورد اختلافاتی که به کمبود گاز در اروپای مرکزی منجر شده به سر میز مذاکره بازگردد.


این در حالی است که کی‌یف اصرار دارد این مذاکرات، گرچه از طریق تلفن، در جریان است.


معاون مدیرعامل گازپروم که برای جلب حمایت برای روسیه در این دعوا به اروپا سفر کرده ادعای روسیه را تکرار می‌کند که کی‌یف گازی را که از اوکراین به سوی اتحادیه اروپا منتقل می‌شود به سرقت می‌برد و از مذاکره با مسکو سر باز می‌زند.



مسکو کی‌یف را متهم می‌کند که روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب از گاز روسیه را به سرقت می‌برد، اتهامی که کی‌یف کلا رد می‌کند.


روز شنبه تعدادی از کشورهای شرق اروپا از کاهش در میزان گاز صادراتی روسیه خبر دادند. رومانی، لهستان و بلغارستان اعلام کردند که میزان گاز دریافتی آنها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد زیر سطح معمول است.


بوگدان سوکولووسکی، نماینده رییس جمهور اوکراین در زمینه انرژی، روز شنبه به اتحادیه اروپا هشدار داد که ممکن است این اتحادیه در زمینه دریافت گاز صادراتی روسیه با «مشکلات جدی» روبه‌رو شود.


آقای سوکولووسکی می‌گوید اگر روسیه گاز بیشتری برای اعضای اتحادیه اروپا تامین نکند «ممکن است در حدود ۱۰ روز آینده مشکلات فنی بسیار جدی پیش بیاید».


سی‌ان‌ان می‌گوید گازپروم در دادگاه بین‌المللی داوری استکهلم در سوئد اقامه دعوا کرده تا «اوکراین را به انتقال بدون مانع گاز روسیه به کشورهای اروپا وادار سازد».


در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید گازپروم در دادگاه بین‌المللی داوری استکهلم در سوئد اقامه دعوا کرده تا «اوکراین را به انتقال بدون مانع گاز روسیه به کشورهای اروپا وادار سازد».


مذاکرات کی‌یف و مسکو این ه فت ه با قطع صدور گاز روسیه به اوکراین در روز اول سال نو میلادی در حالی به بن ‌ بست رسید که دو کشور در مورد قیمت گاز در سال ۲۰۰۹ و هزینه انتقال آن به اوکراین در حال مذاکره بودند.


روسیه می‌گوید به این دلیل صدور گاز به اوکراین را قطع کرده که آ ن کشور از پرداخت ۶۰۰ میلیون دلار جریمه دیرکرد خرید گاز از روسیه بازمانده است.


حدود یک چهارم گاز مصرفی در اتحادیه اروپا، یا بیش از ۴۰ درصد گاز وارداتی کشورهای اروپایی، توسط روسیه ، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان، تأمین می‌شود. از این میزان، ۸۰ درصد از طریق لوله‌هایی که از کشور اوکراین می‌گذرند به دیگر کشورهای اروپا منتقل می‌شود.
XS
SM
MD
LG