لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

ابتکار جدید فمینیست‌های بریتانیا: کارزار با ابروهای پیوسته قجری


بریتانیا در گذشته نیز شاهد ابتکارهای جالبی برای کارزارهای آگاهی‌بخش و فعالیت‌های خیریه بوده است. برای مثال، چند سال پیش به ابتکار یک نهاد خیریه که برای گسترش آگاهی در مورد بیماری‌های ویژه مردان فعالیت می‌کند گروهی از مردان در طول ماه نوامبر سبیل‌های خود را نتراشیدند.

اما، به گزارش روزنامه گاردین چاپ لندن، ابتکار جالب امسال مربوط به فمینیست‌هاست که با آرایش ابروهای خود به شکل پیوسته قصد دارند برای نهادهای خیریه کمک مالی جمع کنند. عنوان این کارزار «دسامبرو» است که ترکیبی از کلمات «دسامبر» و «ابرو» در زبان انگلیسی است.

گزارشگر روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که بسیاری از زنان خوش‌چهره و معروف دوران معاصر بخشی از ماندگاری چهره خود را مدیون آرایش ویژه ابروها یا به زبانی دیگر ابروهای پیوسته خود هستند. برای مثال، فریدا کالو، نقاش مکزیکی در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، آوا گاردنر، ستاره هالیوود در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، جودی فاستر، ستاره امروز سینمای هالیوود، و همین طور بروک شیلدز و اخیرا هم کیرا نايتلی، هنرپیشه جوان بریتانیایی، همه به نوعی ابروهای پرپشت يا پیوسته داشته‌اند.

ایده ابروی پیوسته از رواج این نوع آرایش در تاجیکستان الهام گرفته شده و هر فرد علاقه‌مندی می‌تواند با مراجعه به وب‌سایت ویژه‌ای که برای این کارزار راه‌اندازی شده از این فعالیت خیریه حمایت کند.

جالب این که این کارزار از هم‌اکنون منتقدان و مخالفانی هم پیدا کرده است. برای مثال، یک گروه از زنان مذهبی در آمریکا در انتقاد خود از این طرح می‌گویند: «جای تعجب دارد که فمینیست‌ها از رشد موی صورت دفاع می‌کنند. مگر دسامبر امسال با ماه‌های دیگر سال چه تفاوتی دارد؟»

گزارشگر روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که همیشه زنان فمینیست حداقل در دهه‌های قبل به مخالفت با آرایش یا برداشتن موهای بدن و صورت خود شهرت داشته‌اند و بسیاری به طعنه فمینیستها را «زنانی پر مو» خطاب می‌کردند. به همین خاطر کارزار آرایش ابروهای پیوسته ممکن است این نوع طعنه و طنز را تداعی کند.

هر چند بسیاری از زنان بسیار جذاب در تاریخ معاصر مثلا مارلین دیتریش، ستاره آلمانی‌الاصل هالیوود در دهه ۱۹۳۰، ابروهای خود را خیلی نازک و حتی گاه فقط با خط چشم آرایش می‌کردند، اکثر زنان به خوبی می‌دانند که ابروهای پرپشت چهره را جوان‌تر می‌کند. به همین خاطر بسیاری از زنان در نژادهای اروپایی که موی صورت آنها کمتر است با انواع روش‌ها سعی می‌کنند ابروهای خود را پرپشت‌تر جلوه دهند.

در بخش پایانی این مطلب گزارشگر روزنامه گاردین که خود بانویی میانسال است اذعان می‌کند که در سال‌های اخیر موهای ابروی وی ریزش چشمگیری داشته و به خوانندگان جوان هشدار می‌دهد که از هم اکنون برای یک چنین روزهایی آماده باشند. به همین خاطر وی می‌افزاید که برای حمایت از کارزار ابروهای پیوسته راهی ندارد جز خریدن یک جفت ابروی پیوسته مصنوعی از فروشگاه‌های وسایل گریم.

در یک چنین ایامی است که آدم به یاد روزهای جوانی و ابروهای پرپشت‌تر خود می‌افتد یا قدر آرایش‌های زنانه در نقاشی‌های دوران قاجار را بهتر می‌فهمد.
XS
SM
MD
LG