لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۴

تعطیلی کانون حقوق بشر، مدافع دانشجویان زندانی


شیرین عبادی در دفترش که اکنون پلمب شده است. (عکس: epa)
شیرین عبادی در دفترش که اکنون پلمب شده است. (عکس: epa)

به رغم پلمپ شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران، فعالان ایرانی حقوق بشر ابراز امیدواری می‌کنند که فعالیت‌های این کانون متوقف نشود.


روز یک‌شنبه، ساعتی پیش از آغاز جشن شصتمین سالگرد تصویب بیانیه حقوق بشر در محل کانون مدافعان حقوق بشر در تهران، ماموران امنیتی حاضران در محل را مجبور به ترک ساختمان کرده و در آن را مهر و موم کردند. به گفته سخنگوی کانون، ماموران هیچ حکمی در این زمینه به آنها ارائه نکردند.


در حالی که پلمب دفتر این کانون با واکنش انتقادآمیز برخی نهادهای بین ‌ المللی حقوق بشر مواجه شده، صبح روز دوشنبه حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پشتوانه پلمب شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را حکم مراجع قضایی دانست و گفت « ادامه کار این کانون مشروط به کسب مجوز قانونی » است.


به گزارش خبرگزاری دولتی ایران ، ایرنا ، آقای قشقاوی در توجیه بستن دفتر این گروه گفته است « وقتی یک بقالی، نجاری یا نانوایی برای فعالیت نیاز به مجوز قانونی دارد » و حتی فعالیت وکلا نیز نیاز به مجوز قانونی دارد، قطعا برای فعالیت چنین کانونی باید مجوز قانونی وجود داشته باشد .


در همین حال به گفته روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر ، این کانون از سال ۱۳۷۹ «با تایید کمیسیون ماده ده احزاب » و اعلام عمومی در روزنامه ‌ ها فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.


کانون مدافعان حقوق بشر به ثبت جهانی نیز رسیده و یکی از ۱۹۰ عضو رسمی فدراسیون بین ‌ المللی جوامع حقوق بشر است ، اما تاکنون نتوانسته است مجوز کمیسیون ده احزاب را کسب کند.


محمد مصطفایی، حقوقدان ساکن تهران، در مورد نقش کانون مدافعان حقوق بشر در تحقق حقوق بشر در ایران به رادیو فردا می‌گوید: « يكي از نهادهايي كه در كشور ما شناخته شده بود و مي ‌ توانست كارهاي مفيد ی را برای كساني كه در بحران و در معرض خطر قضائي قرار دارند انجام دهد كانون مدافعان حقوق بشر بود. اعضای آن را وكلائی تشكيل مي دهند كه رايگان وكالت پرونده ‌ هاي مهمي را به عهده مي ‌ گيرند ، پرونده ‌ هايی كه وكلای ديگر حتی جرأت اين را ندارند كه حرفی از آنها بزنند .»


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران وسازمان دیدبان حقوق بشرنیز ضمن آن که از دولت ایران خواستند که پلمپ دفتر این کانون را باز کند با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که تعطیل کردن کانون مدافعان حقوق بشر در ایران باعث نگرانی‌هاییاز تلاش در به سکوت کشاندن جامعه حقوق بشر در ایران شده است.


به گفته مدیرکل دیدبان حقوق بشر ، پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر فقط حمله به شیرین عبادی و همکاران وی در کانون نیست، «بلکه حمله به جامعه بین‌المللی حقوق بشر است».


کمپین بین ‌ المللی حقوق بشر در ایران و دیدبان حقوق بشر از احتمال محاکمه خانم عبادی و اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی جدی کرد ه‌ا ند.


یکی از فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق بشر که با صرف بخشی از جایزه صلح نوبل خانم عبادی میسر می‌شد دفاع از دانشجویان متهم شده در دستگاه قضایی ایران بود. این کانون بدون دریافت هیچ وجهی از دانشجویان دفاع می‌کرد.


مرداد ماه سال جاری، دبيرخانه کميسيون ماده ده ق انون فعاليت احزاب و جمعيت ‌ ها در ايران با صدور اطلاعيه ‌ ای اعلام کرد که فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر غيرقانونی است و اگر اعضای اين کانون به فعاليت ادامه دهند تحت پيگرد قضائی قرار می ‌ ‌گيرند.


میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در تهران، در مورد حمایت‌های این کانون به رادیوفردا می‌گوید: «ط بيعتا کانون در مورد وضع دانشگاه تلاش فراواني كرد، براي پيگيري پرونده ‌ هاي دانشجوي ان ، با وجود تمام فشارها و تحري ک‌ هايي كه به اعضاء اين كانون مي شد. »


مرداد ماه سال جاری، دبيرخانه کميسيون ماده ده ق انون فعاليت احزاب و جمعيت ‌ ها در ايران با صدور اطلاعيه ‌ ای اعلام کرد که فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر غيرقانونی است و اگر اعضای اين کانون به فعاليت ادامه دهند تحت پيگرد قضائی قرار می ‌ ‌گيرند.


خانم عبادی اين کانون را تنها تشکل مدنی ايران اعلام کرده که پيش از آن که در داخل کشور ثبت شود به عضويت فدراسيون بين ‌ المللی جوامع حقوق بشر درآمده و به نوعی ثبت بين ‌ المللی شده است .


روز دوشنبه فرانسه نیز که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد پلمب ساختمان کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم کرد و از مقامات ایرانی خواست به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر به ویژه حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز احترام بگذارد.


در این بیانیه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته شده هر چه زودتر به کانون مدافعان حقوق بشر اجازه فعالیت بدهد. ریاست اتحادیه اروپا در اطلاعیه خود به دولت ايران خاطرنشان ساخته است که به عنوان امضاکننده پيمان بين ‌ المللی حقوق مدنی و سياسی موظف به رعايت حق شهروندان خود در برگزاری تجمعات و تشکل ‌ هاست.


  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG