لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

نماینده مجلس «عدم تست تجهیزات» را عامل انفجار آبادان دانست


محمود احمدی‌نژاد در حال بازدید از پالایشگاه آبادان، پیش از وقوع انفجار
محمود احمدی‌نژاد در حال بازدید از پالایشگاه آبادان، پیش از وقوع انفجار
رئیس کمیسیون انرژی مجلس روز جمعه با تایید گفته برخی از نمایندگان مبنی بر عجله دولت در افتتاح پالایشگاه آبادان دلیل انفجار در این تأسیسات جنوبی ایران را «افتتاح زودهنگام» و تست نشدن تجهیزات آن به دست مسئولان اعلام کرد.

روز سه‌شنبه گذشته، در حالی که محمود احمدی‌نژاد و هیئت همراهش برای افتتاح طرح بنزین‌سازی در پالایشگاه آبادان حاضر بودند، نشت گاز در فاز سه این پالایشگاه منجر به وقوع انفجار، آتش‌سوزی و کشته و مجروح شدن بیش از ۲۵ تن شد.

به دنبال این حادثه، نمایندگان مجلس ایران که به‌تازگی آسان زبان به انتقاد از رئیس دولت می‌گشایند عجله دولت آقای احمدی‌نژاد در افتتاح این تأسیسات را عامل این حادثه اعلام کردند.

در پی این انتقادات علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز خواستار پیگیری این مسئله از سوی وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس شد.

حال حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری خبرآن‌لاین اعلام کرده است که «قرار بوده» که تجهیزات آلمانی پالایشگاه تست و بازبینی شود، «ولی این اقدام انجام نشده است».

آقای کاتوزیان گفته است: «حتی مسئول پالایشگاه در این زمینه تذکر داده که در این شرایط پالایشگاه قابلیت راه‌اندازی ندارد، اما متأسفانه دولت در این زمینه عجله کرد.»

در همین زمینه سید‌علی موسوی جرف، نماینده آبادان، روز چهارشنبه حتی گفته بود که «این پروژه در آزمایش اولیه با مشکل مواجه شده بود و شواهد و قرائن حکایت از احتمال بروز نقص فنی مجدد داشت و این موضوع به اطلاع مسئولین هم رسیده بود».

آنچه آقای کاتوزیان، نماینده اصولگرای مجلس، «عجله» دولت محمود احمدی‌نژاد توصیف کرده به گفته خبرآن‌لاین به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر انجامیده است.

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس تعداد کشته‌شدگان در حادثه آبادان را «به نقل از شاهدان عینی» چهار نفر اعلام کرده بود.

حمیدرضا کاتوزیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگوی خود با خبرآن‌لاین وزارت نفت ایران و تلویحاً دولت را مسئول کشته و زخمی شدن عده‌ای در پالایشگاه دانسته و گفته است که «وزارت نفت مسئول پاسخ‌گویی به خانواده‌های آنان است».

دولت محمود احمدی‌نژاد تاکنون نه مسئولیت این حادثه مرگبار را بر عهده گرفته و نه هیچ واکنشی به اتهامات نمایندگان مجلس نشان داده است. فقط روز سه‌شنبه نماینده‌ای از دولت با حضور در برنامه خبر تلویزیون گفت که «این حادثه مهمی نیست».
XS
SM
MD
LG