لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

سفیر ایران در ترکیه به خانه بازگشت


سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ، وجود هرگونه بحران در مناسبات دو کشور بر سر سفیر جدید را تکذیب کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ، وجود هرگونه بحران در مناسبات دو کشور بر سر سفیر جدید را تکذیب کرد.

سفیر ایران در ترکیه‌ ‌ پیش از پایان دوره‌ مأموریتش به‌ تهران بازگردانده‌ شد.


سفارت تهران در آنکارا‌ اعلام کرده که فیروز دولت آبادی بازنشسته‌ شده‌ است.


رسانه‌های ترکیه‌ می گویند که محمود احمدی نژاد در اعتراض به‌ حمایت ترکیه‌ از سیاست های غرب در قبال پرونده‌ هسته‌ای ایران، فیروز دولت آبادی را به‌ تهران بازگردانده‌ است.
اما وزارت خارجه‌ ترکیه‌ وجود هرگونه‌ بحران در روابط دو کشور را تکذیب میکند.


انتخاب سفیر جدید


امروز شبکه تلویزیونی خبرترک گزارش داد که فیروز دولت آبادی ، سفیرتهران درآنکارا در اقدامی کم سابقه به لحاظ دیپلماتیک ، پیش از پایان دوره مأموریتش برکنار شده‌ و به جای او «غلامرضا باقری مقدم» که پیشتر سفیر ایران در کشورهای قرقیزستان و ترکمنستان بوده ، به عنوان سفیر موقت تعیین شده است.


فیروز دولت آبادی که به همراه محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران، کمتر از دو هفته پیش ترکیه را به مقصد تهران ترک کرده است.


به نوشته روزنامه حریت ، هنوز استوارنامه غلامرضا باقری مقدم به عنوان سفیر جانشین فیروز دولت آبادی ، از سوی ترکیه صادر نشده است.


موضع گیری رسمی


با این حال «نامق طان» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ، وجود هرگونه بحران در مناسبات دو کشور بر سر سفیر جدید را تکذیب کرد. وی گفت : «تعیین غلامرضا باقری مقدم یا هر فرد دیگری به عنوان سفیر ایران به خواست مقامات ایرانی بستگی دارد و عزل فیروز دولت آبادی ناشی از هیچ معضلی در میان کشور نبوده است.»


اما روزنامه حریت چاپ ترکیه، در شماره امروز خود نوشته است : « به رغم ادعای سخنگوی وزارت خارجه، از نشانه ها چنین پیداست که محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران، به دلیل بحران اتمی کشورش ، از قرار گرفتن ترکیه در جبهه کشورهای غربی ناراضی است و به همین دلیل سفیر خود در آنکارا را برای همیشه فراخوانده است.»



XS
SM
MD
LG