لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

اعتراض بانک‌های خصوصی: بانک مرکزی بدون اطلاع پول برداشت کرد


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
کانون بانک‌های خصوصی ایران در نامه‌ای اعتراضی که روز شنبه، ۲۰ اسفندماه، منتشر شد ضمن تاکید بر این که بانک مرکزی جمهوری اسلامی «بدون اطلاع» این بانک‌ها از حساب‌شان پول برداشت کرده خواستار بازگرداندن این مبالغ «در اسرع وقت» شد.

آن طور که در این نامه آمده است، بانک مرکزی این مبالغ را که جمعا «۲۶۵۳ میلیارد تومان» اعلام شده روز دوشنبه، ۱۵ اسفندماه، «بدون اطلاع قبلی از حساب» این بانک‌های خصوصی در بانک مرکزی برداشت کرده است.

در گزارش‌ها نام این بانک‌های خصوصی اقتصاد نوین، پاسارگاد، پارسیان، سرمایه، کارآفرین، و سامان اعلام شده و نام بانک ملی ایران نیز در این میان آمده است.

این در حالی است که خبرگزاری مهر می‌گوید قضیه به همین بانک‌ها ختم نمی‌شود و بانک‌های دیگری هم هستند که باید مبالغی به بانک مرکزی ایران پرداخت کنند.

در پی انتشار گزارشی در این باره در خبرگزاری مهر در روز چهارشنبه، ۱۷ اسفند، با این مضمون که بانک مرکزی «شبانه» و «بدون اطلاع قبلی» این پول را برداشت کرده، بانک مرکزی یک روز بعد این اقدام را تایید کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام کرد که این مبالغ بابت «مابه‌التفاوت ارز دریافتی» این بانک‌ها برداشت شده و پیشتر در بهمن‌ماه به اطلاع این بانک‌ها رسیده است.

این در حالی است که کانون بانک‌های خصوصی در نامه رسمی خود به بانک مرکزی با تاکید بر این که این موضوع به اطلاع کسی نرسیده است می‌گوید این بانک‌ها اصلا به بانک مرکزی بدهی ندارند و تمام ارزی که از این بانک خریده‌اند بر اساس نرخ اعلام‌شده خود این بانک تسویه شده است.

در این نامه همچنین هشدار داده شده که مبلغ برداشتی از حساب این بانک‌ها «به قدری زیاد است» که باعث ضرر و زیان این بانک‌ها شده و در نهایت بر بازار سرمایه در ایران اثر منفی خواهد گذاشت.

اعضای کانون بانک‌های خصوصی در نامه خود تاکید کرده‌اند که «از دلیل برداشت مبالغ مذکور، مستندات قانونی یا بخشنامه ابلاغی... بی‌اطلاع هستند».

بانک مرکزی ایران در واکنش خود به انتشار عمومی این خبر همچنین اعلام کرده بود که این اقدام تنها اجرای دستور کمیته سامان‌دهی بازار ارز بوده که هر پنج عضو آن وزرا و مدیران رده‌بالای دولت محمود احمدی‌نژاد هستند.

خبرگزاری مهر در گزارشی گفته بود که این کمیته پنج‌نفره «تحت فشار برخی مقامات ارشد اجرایی» که می‌تواند به معنای رئیس جمهور یا معاونان او باشد به دنبال تامین پول لازم برای یارانه‌های نقدی اسفندماه است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی این اتهام را نیز رد و اعلام کرد که پول برداشتی از حساب بانک‌ها را خرج تامین یارانه‌های نقدی مردم در یک ماه آخر سال نکرده است.

به گفته شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت، در حال حاضر دولت مجبور است ماهانه سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی به حدود ۷۳ میلیون ایرانی پرداخت کند. او در عین حال تاکید کرده است که دولت کسری بودجه و مشکلی برای پرداخت یارانه‌ها ندارد.
XS
SM
MD
LG