لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

استاد اخلاق سابق دولت «گرین کارت دارد»


روزنامه‌های جمهوری اسلامی، شرق، اعتماد، و ابتکار از «مخالفت اکبر هاشمی رفسنجانی» با طرح جناح حاکم برای «تغییر نظام ریاست جمهوری به نظام پارلمانی» خبر داده‌اند. روزنامه‌های کیهان و رسالت، هر دو وابسته به جناح حاکم، از «منتفی شدن سوال از محمود احمدی‌نژاد» در مجلس شورای اسلامی خبر داده‌اند. روزنامه مردمسالاری اما از قول علی مطهری نوشته است که «هیئت رئیسه مجلس به دنبال انهدام طرح سوال از رئیس جمهور است».

روزنامه جام جم از «تصویب ۳۷ مدل جدید چادر از سوی کارگروه مد و لباس ستاد گسترش عفاف و حجاب» خبر داده، و روزنامه تهران امروز هم «مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق دولت احمدی‌نژاد» را به عنوان «وکیل‌الدوله‌ای» معرفی کرده که «گرین کارت دارد».

«مخالفت» هاشمی رفسنجانی با «تغییر نظام ریاست جمهوری به پارلمانی»

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، شرق، اعتماد و ابتکار واکنش اکبر هاشمی رفسنجانی به طرح جناح حاکم برای «تغییر نظام ریاست جمهوری به نظام پارلمانی» را در صفحه نخست شماره سه‌شنبه منتشر کرده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر یک شماره سوم آبان نوشته است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه در دیدار با شماری از روزنامه‌نگاران درباره موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با «تغییر نظام ریاستی به پارلمانی» گفته است که «رهبری این موضوع را به آینده دور که ممکن است قابل بررسی باشد، محول کرد، چون تحقق محتمل این کار مستلزم تغییر در قانون اساسی آن هم با سازوکار خود و تغییر در جمهوریت نظام است، در غیر این صورت تضعیف بخش جمهوریت نظام خلاف قانون اساسی است».

این روزنامه همچنین نوشته است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار بر لزوم «نقد سازنده و تحمل عقاید مخالف» تاکید کرده است.

روزنامه شرق نیز با چاپ عکسی از اکبر هاشمی رفسنجانی در صفحه یک شماره سه‌شنبه از مخالفت صریح رئیس مجمع تشخیص مصلحت با حذف انتخاب مستقیم رئیس جمهور از سوی مردم خبر داده، و از قول او نوشته است که «تضعیف جمهوریت نظام خلاف قانون اساسی است».

به گزارش این روزنامه، هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه طی دیدار با شماری از روزنامه‌نگاران «در ارتباط با پارلمانی شدن ساختار سیاسی کشور» با تاکید بر این که «طبق قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت دو رکن غیرقابل تغییر نظام جمهوری اسلامی هستند» گفت که «رهبری این موضوع را به آینده دور که ممکن است قابل بررسی باشد، محول کرد»، چرا که «تحقق محتمل این کار مستلزم تغییر در قانون اساسی و تغییر در جمهوریت نظام است».

به نوشته روزنامه شرق، هاشمی رفسنجانی همچنین گفت که «در غیر این صورت تضعیف بخش جمهوریت نظام خلاف قانون اساسی است» و «قدرت انتخاب مردم را محدود و محصور می‌کند که قطعا این مهم مدنظر رهبری نبوده است».

این روزنامه نوشته است که هاشمی رفسنجانی ضمن تاکید بر این که «قانون مبنای برگزاری و نظارت بر انتخابات» است، تاکید کرده است که «اگر به مر قانون اساسی و قانون انتخابات به درستی و به دور از دخالت سلایق شخصی و جناحی عمل شود، انتخابات پیش روی کشور با شفافیت، سلامت و عدالت برگزار خواهد شد» و «راه درست این است که مردم احساس کنند مسئولان به رای و حق سیاسی آنان احترام می‌گذارند، و اگر این‌ گونه شود مهم‌ترین اقدام سیاسی مقطع حساس کنونی کشور اتفاق افتاده است».

روزنامه شرق با اشاره به مسائل عنوان شده در دیدار روزنامه‌نگاران با هاشمی رفسنجانی نوشته است که «آیت‌الله نگران بود و منتقد، نگران بازی‌های غربی‌ها و منتقد سیاست‌های داخلی» و «پاسخ به بسیاری از سوالات و دغدغه‌ها را به آینده موکول کرد».

روزنامه اعتماد نیز ضمن چاپ عکس هاشمی رفسنجانی در صفحه نخست «نظر هاشمی درباره نظام پارلمانی» را منتشر کرده و نوشته است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت به صراحت «مخالفت خود با تغییر ساختار نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی» را اعلام کرده است.

این روزنامه با توصیف او به عنوان «مردی که به خواسته خود از ریاست خبرگان کناره‌گیری کرد، به خواسته خود در نماز جمعه حاضر نشد» نوشته است که هاشمی رفسنجانی «اما حاضر نیست بگوید در اسفند که دوره فعلی مجمع تمام می‌شود از سمت خود کناره‌گیری می‌کند یا نه» و «با لبخندی می‌گوید جزو اسرار است که در مجمع تشخیص می‌ماند یا نه».

به نوشته اعتماد، هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران علاوه بر این که خود را «جزو منتقدین وضع موجود» معرفی کرده و «با صراحت» گفته است که «من منتقد هستم و شیوه اداره کشور را نمی‌پسندم»، به روزنامه‌نگاران گفته است که «به دلیل محدودیتی که دارد نمی‌تواند به همه پرسش‌ها پاسخ دهد» و حتی «وقتی جمع حاضر خواستار عکس یادگاری با او شده‌اند» گفته که «نکند برای شما دردسر شود».

«تصویب ۳۷ مدل چادر» و «۲۰۰ مدل مانتو» در ستاد گسترش عفاف و حجاب

روزنامه جام جم از «تصویب ۳۷ مدل جدید چادر از سوی کارگروه مد و لباس ستاد گسترش عفاف و حجاب» خبر داده است.

این روزنامه وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی از «فعالیت دوباره کارگروه مد و لباس» ستاد گسترش عفاف و حجاب خبر داده و نوشته است که «فعالیت اعضای این کارگروه درحالی از سر گرفته شد که اعضا ۳۷ مدل جدید چادر را تصویب کردند».

به نوشته جام جم، در جلسه روز دوشنبه «کارگروه مد و لباس» ستاد گسترش عفاف و حجاب که با حضور «محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون هنری و عیسی کشاورز سرپرست کمیته مد و لباس، علیرضا افشار قائم‌مقام وزیر کشور، و فاطمه رهبر از اعضای مجلس هشتم» برگزار شد، همچنین اعلام شد که «رونمایی از ۲۰۰ مدل مانتو» تصویب شده در این ستاد نیز اواخر آبان ماه صورت می‌گیرد.

این روزنامه همچنین نوشته است که محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی در این جلسه گفته است که «برای سامان‌دهی مد و لباس یک میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است، اما نیازمند اعتبار بیشتری هستیم تا بتوانیم در حوزه مد و لباس کشور فعال‌تر گام برداریم» و «از این رو در بودجه سال آینده پیشنهاد ۵ میلیارد تومان اعتبار را برای بحث مد و لباس ارائه خواهیم کرد».

به نوشته جام جم، عیسی کشاورز، سرپرست کارگروه سامان‌دهی مد و لباس، نیز اعلام کرده است که وزارت ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا طی «تفاهم‌نامه‌هایی میان تولیدکننده و طراح» مدل‌های چادر و مانتوی تصویب شده در «کارگروه مد و لباس» را به تولید گسترده برساند.

علیرضا افشار معاون فعلی وزیر کشور و فرمانده اسبق بسیج نیز تاکید کرده است که «برای ترویج حجاب و عفاف باید از کارکنان دولتی آغاز کنیم، و دولت باید مدهای اسلامی و ایرانی را در ادارات خود ترویج کند تا این طرح‌ها جنبه اجرایی پیدا کند».

مرتضی آقاتهرانی، «وکیل‌الدوله‌ای که گرین کارت دارد»

روزنامه تهران امروز خبر داده است که «رسانه‌ها آدرس عماد افروغ را درباره «وکیل‌الدوله‌ای که گرین کارت» دارد را «کشف کردند» و «نماینده مورد نظر کسی نیست جز مرتضی آقاتهرانی، استاد اخلاق سابق هیئت دولت».

به نوشته این روزنامه، «بعد از خروج بی‌بازگشت محمود‌رضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی از کشور، زمزمه داشتن گرین کارت، مجوز اقامت در آمریکا، یکی از نمایندگان مجلس بین رسانه‌های خبری پیچید» و «اولین بار عماد افروغ نماینده سابق مردم تهران در مجلس هفتم در یک گفت‌و‌گوی خبری راجع به «گرین کارت» یک نماینده سخن گفت و در ارائه نشانی از او گفت که این نماینده «وکیل‌الدوله» است» و «در پی همین نشانی‌ها، روز دوشنبه سایت‌های خبری اعلام کردند که نماینده مورد نظر کسی نیست جز مرتضی آقاتهرانی استاد اخلاق سابق هیئت دولت».

تهران امروز یادآوری کرده است که مرتضی آقاتهرانی که از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد و تا چندی پیش «معلم اخلاق دولت دهم» نیز بود خود نیز پیشتر طی مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های رادیویی جمهوری اسلامی به صراحت گفته بود که «گرین کارت» دارد.

این روزنامه همچنین نوشته است که «انتشار خبر گرین کارت داشتن معلم سابق اخلاق دولت هنگامی که یکی از خواسته‌های مردم برکناری مسئولین دوملیتی است، تعجب همه را برانگیخت، چرا که اخذ گرین کارت شرایطی دارد و این که آقاتهرانی چگونه توانست نظر آمریکا را برای این امر جلب کند ابهام‌هایی را در اذهان شکل داده است».

تهران امروز در معرفی مرتضی آقاتهرانی از او به عنوان «روحانی اصفهانی»، «از جمله شاگردان مدرسه حقانی» نام برده که «بعد‌ها وارد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» به مدیریت مصباح یزدی شده است.

به نوشته این روزنامه، آقاتهرانی چندین سال پیش «در قالب یک گروه، به همراه زن و فرزند عازم غرب شد» و «از دانشگاه مک‌گیل در مونترال مدرک فوق لیسانس عرفان گرفت، و سپس به آمریکا مهاجرت کرد» و «مسئولیت امامت جمعه و اداره مؤسسه اسلامی نیویورک را هم به عهده داشت».

این روزنامه یادآوری کرده است که «با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، مرتضی آقاتهرانی به دعوت وی وارد کابینه شد و درس اخلاق هیئت دولت را به عهده گرفت»، و در سال ۸۶ به مجلس هشتم راه یافت و گفت که «ورودش به عرصه سیاست با اجازه اساتیدش» صورت گرفته است.

تهران امروز با اشاره به این که «ظاهرا آقاتهرانی در مدتی که ساکن آمریکا بود توانست این مجوز را از دولت آمریکا اخذ کند» از «گرین‌کارت» به عنوان «اقامت دائم، ‌اجازه کار، ‌تحصیل و زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت شهروندی در آمریکا» نام برده، و طرح این پرسش که «چرا وی هنگامی که برای نمایندگی مجلس کاندیدا می‌شد این مسئله را با شورای نگهبان و نیز مردم در میان نگذاشت؟!» نوشته است که «باید منتظر ماند و توضیحات او را شنید. قطعا آقاتهرانی در آینده نزدیک راجع به این موضوع موضع‌گیری خواهد کرد».

«هیئت رئیسه مجلس به دنبال انهدام طرح سوال از احمدی‌نژاد»

روزنامه‌های کیهان و رسالت، هر دو وابسته به جناح حاکم، از «منتفی شدن سوال از محمود احمدی‌نژاد» در مجلس شورای اسلامی خبر داده‌اند.

این دو روزنامه از قول برخی از حامیان دولت در مجلس هشتم علت «منتفی شدن سوال از احمدی‌نژاد» را انصراف شماری از نمایندگان امضاکننده «طرح سوال از رئیس جمهور» عنوان کرده‌اند.

در حالی که علی مطهری از طراحان سوال از احمدی‌نژاد در اعتراض به کارشکنی هیئت رئیسه مجلس برای احضار رئیس دولت به مجلس، از نمایندگی مجلس استعفا داده، روزنامه رسالت نوشته است که «استعفای علی مطهری اصلا موضوع مهمی نیست و از لحاظ سیاسی هیچ اهمیتی ندارد و رسانه‌ها نباید این مسئله کوچک را بزرگ کنند».

روزنامه مردمسالاری اما در تیتر یک شماره سه‌شنبه از قول علی مطهری نوشته است که «هیئت رئیسه مجلس به دنبال انهدام طرح سوال از رئیس جمهور است».

به نوشته این روزنامه، «علی مطهری و بخشی از نمایندگان به دلیل تخلفات دولت و سرپیچی مسئولان در تبعیت از قانون» از چند ماه پیش با ارائه طرحی خواهان «سوال از محمود احمدی‌نژاد» شده‌اند، اما «روند حرکت هیئت رئیسه مجلس نشان می‌دهد که نمایندگان باید از حق قانونی خود بگذرند».

روزنامه مردمسالاری همچنین از قول علی مطهری یکی از طراحان سوال از احمدی‌نژاد نوشته است که «اساسا سوال از رئیس جمهور نیاز به اعلام وصول ندارد» و «این سوال مانند سوال از وزیران است و باید به کمیسیون‌های مربوط ارجاع داده می‌شد تا نماینده رئیس جمهور در کمیسیون حاضر شود و به نمایندگان سوال‌کننده پاسخ دهد»، اما «متاسفانه معاون پارلمانی رئیس جمهور و معاونان پارلمانی وزیران از یک طرف و برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس از طرف دیگر مانند دو تیغه یک قیچی به نمایندگان فشار وارد کردند تا امضای خود را پس بگیرند».

روزنامه اعتماد هم در گزارشی با تیتر «طرح سوال در کما» نوشته است که «طرح سوال از احمدی‌نژاد به کما رفت؛ ۲۹ نفر پشت مطهری را خالی کردند و اگر علی مطهری هنوز «امید مقاومت» در برابر لابی‌ها را داشته باشد باید ۴ هم‌نفس جدید پیدا کند برای رساندن امضاهای طرح سوال به حد نصاب لازم، ۷۵ نفر، چرا که در حال حاضر تعداد امضا‌ها به ۷۱ نفر کاهش پیدا کرده است».

این روزنامه با اشاره به فشارهای وارد شده به نمایندگان امضاکننده طرح سوال از احمدی‌نژاد نوشته است که «به هرحال نماینده هم یک انسان است و ممکن است وقتی از چند طرف تحت فشار قرار می‌گیرد و به او گفته می‌شود فلان پروژه عمرانی حوزه انتخابیه‌ات متوقف می‌شود، عقب‌نشینی کند، چون تعهداتی نسبت به موکلین خود دارد».

روزنامه اعتماد از دولتی‌ها و برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس هشتم به عنوان عاملان فشار به نمایندگان امضاکننده طرح سوال از احمدی‌نژاد یاد کرده و نوشته است که «باید از این دو گروهی که مانع طرح سوال می‌شوند پرسید که چرا این قدر از تحقق سوال از رئیس‌جمهور می‌ترسند؟»
XS
SM
MD
LG