لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

«بانک مرکزی خودش دلار ۱۲۲۶ تومانی را قبول ندارد»


روزنامه‌های جام جم و جهان صنعت از «عملیات ضربتی» نیروی انتظامی برای «دستگیری دلالان ارز» همزمان با «نامه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وزارت اطلاعات» گزارش داده‌اند. روزنامه تهران امروز در صفحه یک شماره چهارشنبه از تعیین قیمت «سکه دولتی با دلار ۱۶۰۰ تومانی» خبر داده و نوشته است که «بانک مرکزی خودش دلار ۱۲۲۶ تومانی را قبول ندارد».

روزنامه کیهان از قول مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کاشان «جریان انحرافی دولت» را به هماهنگی با آمریکا «برای فشار بر ایران» متهم کرده و نوشته است که «پس از سفر برخی سران جریان انحرافی به آمریکا، فشار علیه ایران شدت گرفت».

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که در پی درج خبر تحصیل مهدی احمدی‌نژاد، فرزند محمود احمدی‌نژاد، در واحد بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف «با شهریه ۲۰ میلیون تومان در هر ترم»، دانشگاه صنعتی شریف «تحصیل مهدی احمدی‌نژاد در شعبه کیش» این دانشگاه را «تائید» کرده، و روزنامه شرق از قول علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس نوشته است که «دانشجویی که بخواهد در یک مقطع تحصیلی در این دانشگاه‌ها تحصیل کند و مدرک دریافت کند، ۲۰۰‌میلیون تومان باید هزینه کند».

بحران ارز امنیتی شد

روزنامه‌های جام جم و جهان صنعت از «عملیات ضربتی» نیروی انتظامی برای «دستگیری دلالان ارز» همزمان با «نامه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وزارت اطلاعات» خبر داده‌اند.

روزنامه جام جم گزارش داده است که «پلیس آگاهی نیروی انتظامی تهران بزرگ روز سه‌شنبه طی یک عملیات ضربتی در خیابان فردوسی، تعدادی از دلالان ارزی فعال را دستگیر کرد».

به نوشته این روزنامه، نیروی انتظامی این عملیات و «بازداشت دلالان ارز» را «سامان‌دهی بازار ارز و جلوگیری از فعالیت دلالان غیرمجاز ارز» توصیف کرده است.

روزنامه جام جم یادآوری کرده است که «طبق ماده ۵ مصوبه هیئت وزیران خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی یا صرافی‌های غیرمجاز بدون رعایت قوانین و مقررات مجاز نیست» و «مشمول قانون اعمال تعزیرات حکومتی قاچاق کالا و ارز است».

روزنامه جهان صنعت نیز خبر داده است که «ناتوانی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز سبب شده تا پس از ورود مجلس به بازار ارز، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه اطلاعاتی از وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی در مورد وضعیت بازار ارز شود».

این روزنامه از قول فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰، نوشته است که «مجلس در خصوص وضعیت بازار ارز ورود کرده و از شش نهاد رسمی کشور درخواست نموده که اطلاعات، نظرات و پیشنهادات خود را درباره تحولات بازار ارز کشور در اختیار این کمیسیون قرار دهند» و «نامه‌های کمیسیون به وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اقتصاد، دیوان محاسبات و چند نهاد دیگر ارسال شده است».

به گفته این نماینده مجلس هشتم، «جمع‌بندی اطلاعات شش نهاد رسمی کشور و جمع‌بندی‌های کمیسیون اصل ۹۰ در ‌‌نهایت تبدیل به گزارش رسمی کمیسیون درباره تحولات بازار ارز خواهد شد» و این گزارش «احتمالا در صحن علنی هم قرائت می‌شود».

فاصل موسوی درباره «نوسانات بازار ارز» به روزنامه جهان صنعت گفته است که «این وضعیت بیشتر به عدم کفایت و توان مدیریتی برای جمع‌ کردن وضعیت موجود بازمی‌گردد» و «البته با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارم، تعمداتی جزئی هم در این امر دخیل بوده است».

روزنامه جهان صنعت همچنین از قول غلامرضا مصباحی‌ مقدم، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس، نوشته است که «بانک مرکزی در سال ۷۴ با ۵۰۰ میلیون دلار ذخیره ارزی و ۴۰ میلیارد دلار بدهی، دلار ۹۶۰ تومانی را به ۳۰۰ تومان کاهش داد»، اما «دولت کنونی در حال حاضر با ذخایر بالای ارز و طلا قادر به کنترل قیمت‌ها نیست».

مصباحی مقدم میزان ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی را «در حال حاضر بالغ بر ۲۸ میلیارد دلار» اعلام کرده و گفته است که «بانک مرکزی نباید در شرایط نوسانات نرخ ارز و طلا، تزریق آنها را به بازار متوقف می‌کرد و بازار ارز و طلا باید بهتر مدیریت می‌شد، باید توجه داشت که بازار کشش جذب کل درآمد ارزی کشور را ندارد».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس در عین حال گفته است که «طی یک ماه گذشته بر اثر تحرکات عوامل داخلی و خارجی دشمنان، نوسانات نرخ طلا و ارز نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرد که بر این اساس این نوسانات نرخ ارز و طلا سبب شد قیمت کالا‌ها و خدمات و نیازهای عمومی مردم تحت تاثیر آن مقداری افزایش یابد».

«بانک مرکزی خودش هم دلار ۱۲۲۶ تومانی را قبول ندارد»

روزنامه تهران امروز در صفحه یک شماره چهارشنبه از تعیین قیمت «سکه دولتی با دلار ۱۶۰۰ تومانی» خبر داده و نوشته است که «بانک مرکزی خودش دلار ۱۲۲۶ تومانی را قبول ندارد».

به نوشته این روزنامه، «بانک مرکزی بهای سکه را برای طرح پیش‌فروش به گونه‌ای تعیین کرده است که نشان می‌دهد دولت خودش نیز قیمت دلار یک هزار و ۲۲۶ تومانی را قبول ندارد، چه در محاسبه قیمت سکه طوری عمل شده است که نشان می‌دهد بهای دلار در حدود یک هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است».

تهران امروز با اشاره به فرمول متداول محاسبه نرخ سکه از سوی بانک مرکزی و «حق ضرب ۵ هزار تومانی برای هر سکه» نوشته است که «پیش‌فروش سکه طرح جدید توسط بانک مرکزی از هفته گذشته آغاز و اعلام شده است که نرخ آن به صورت هفتگی بر اساس نرخ طلا در بازار جهانی و به نرخ‌های روز محاسبه می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ‌های ۵۹۹ هزار تومانی و ۶۲۷ هزار تومانی که بانک مرکزی برای سکه طرح جدید در نظر گرفته است» با نرخ‌های محاسبه شده بر اساس «دلار ۱۲۲۶ تومانی» نیست و بانک مرکزی قیمت سکه را بر اساس «دلار ۱۶۰۰ تومانی» محاسبه کرده است.

«پس از سفر سران جریان انحرافی دولت به آمریکا فشار‌ها شدت گرفت»

روزنامه کیهان از قول «مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کاشان» جریان انحرافی دولت را به هماهنگی با آمریکا «برای فشار بر ایران» متهم کرده و نوشته است که «پس از سفر برخی سران جریان انحرافی به آمریکا، فشار علیه ایران شدت گرفت».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، محسن حسینی دیباجی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کاشان، گفته است که «پس از سفر برخی از سران جریان انحرافی به آمریکا شاهد شدت گرفتن فشار‌ها علیه ایران بودیم» و «سه توطئه در راستای فشار به ایران انجام شده است».

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کاشان با تاکید بر این که «نخستین توطئه‌ای که در این راستا اجرا شد، مطرح کردن بحث تروریست بودن ایران با طرح ادعای نقش ایران در ترور سفیر عربستان در آمریکا بود» اضافه کرده است که «دومین توطئه، گزارش ۲۴ صفحه‌ای احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران بود» و «سومین توطئه» نیز «مطرح کردن این ادعا بود که ایران تا سال ۲۰۱۳ به سلاح کشتار جمعی دست پیدا می‌کند و جمهوری اسلامی تا آن زمان به تولید بمب اتم می‌رسد».

به نوشته کیهان، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کاشان این ادعا‌ها را «بی‌اساس» توصیف کرده، اما تاکید کرده که این فشار‌ها «پس از سفر برخی از سران جریان انحرافی به آمریکا» شدت گرفته و «هدف از طرح این سه توطئه را شکل گرفتن اجماعی در اروپا برای فشار علیه ایران» و «نتیجه آن موجب شکل‌گیری دو فشار علیه ایران شد که یکی بحث تحریم بانک مرکزی و دیگری تحریم نفت بود» و «ترور دانشمندان هسته‌ای ایران» نیز «به عنوان طرح دیگر برای فشار علیه جمهوری اسلامی» عنوان شده است.

این نخستین بار است که یکی از مسئولان نمایندگی ولی فقیه در سپاه و روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای منتشر می‌شود «نزدیکان محمود احمدی‌نژاد» را که از آن به عنوان «جریان انحرافی دولت» نام برده می‌شود به هماهنگی با آمریکا و اروپا برای تشدید فشار‌ها بر جمهوری اسلامی متهم می‌کند.

تایید تحصیل مهدی احمدی‌نژاد در «شعبه کیش» دانشگاه‌ شریف با «تخفیف در شهریه»

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که در پی درج خبری مبنی بر تحصیل مهدی احمدی‌نژاد فرزند محمود احمدی‌نژاد در واحد بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف «با شهریه ۲۰ میلیون تومان در هر ترم»، سه‌شنبه یازدهم بهمن «دانشگاه صنعتی شریف» با انتشار بیانیه‌ای «تحصیل مهدی احمدی‌نژاد در شعبه کیش» این دانشگاه را «تائید کرد».

این روزنامه در عین حال نوشته است که دانشگاه صنعتی شریف درباره پرداخت شهریه ۲۰ میلیون تومانی مهدی احمدی‌نژاد برای هر ترم اعلام کرده است که «مهدی احمدی‌نژاد ضمن طی فرایند معمولی و با گذراندن آزمون مربوطه در این واحد پذیرفته شده است و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ‌ارشد با احتساب تخفیف مربوط به اعضای هیئت علمی ‌دانشگاه‌ها در کل مدت تحصیل وی به مراتب از مبلغ اعلام شده پایین‌تر است».

روزنامه شرق نیز گزارش داده است که «پس از آن که برخی اخبار مربوط به هزینه میلیونی تحصیل فرزند رئیس جمهور در شعبه کیش دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد، این دانشگاه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که «هزینه تحصیل فرزند رئیس ‌جمهور در کیش ترمی ۲۰‌میلیون تومان نیست».

این روزنامه نوشته است که «واکنش دانشگاه صنعتی ‌شریف به این خبر در حالی است که چندی پیش برخی از سایت‌های خبری نسبت به تحصیل فرزند احمدی‌نژاد در این واحد دانشگاهی و هزینه‌های میلیونی آن انتقاداتی را وارد کرده بودند».

شرق با اشاره به خبر‌های رسمی و غیررسمی در رابطه با نحوه تحصیل فرزند مسئولان در واحد‌های بین‌المللی در مناطق آزاد همچون، واحد بین‌المللی کیش دانشگاه صنعتی‌شریف، واحد بین‌المللی کیش دانشگاه تهران، واحد بین‌المللی کیش دانشگاه علوم پزشکی تهران و شعبه دوبی دانشگاه بهشتی نوشته است که پیش از این «سایت‌های خبری تصویری از بخشنامه وزارت علوم برای تحصیل فرزند محمود بهمنی رئیس ‌کل بانک مرکزی در مقطع کار‌شناسی ارشد دانشگاه تهران ارائه کرده بودند» که در آن تاکید شده بود فرزند رئیس کل بانک مرکزی «با شهریه‌ای معادل چهار میلیون تومان در هر ترم باید در دانشگاه تهران پذیرش شود».

علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به این روزنامه گفته است که «دانشگاه‌های پولی قرار بود دانشجویان خارجی را جذب کنند، نه فرزندان مسئولان را».

علیرضا سلیمی، نماینده مجلس و دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس، درباره شهریه شعبه کیش دانشگاه صنعتی شرف گفته است که «دانشگاه‌های مناطق آزاد پنج تا ۱۰‌ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند و حدود ۱۳ تا ۱۴‌میلیون تومان دیگر نیز برای امکانات رفاهی، خدماتی و فوق‌برنامه دریافت می‌شود».

نماینده محلات در مجلس با اشاره به بازدید نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس از واحد‌های دانشگاه‌های مختلف در مناطق آزاد به روزنامه شرق گفته است که «اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از این دانشگاه‌ها بازدید داشتند و مشاهده کردیم که هر پرس غذای دانشجویی ۱۳هزار تومان است و به نظر می‌آید با توجه به این وضعیت، دانشجویی که بخواهد در یک مقطع تحصیلی در این دانشگاه‌ها تحصیل کند و مدرک دریافت کند، ۲۰۰‌میلیون تومان باید هزینه کند».

به گفته علیرضا سلیمی، «دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، اغلب در مراکز استان‌ها ساکن بوده و هر هفته حدود ۱۵۰هزار تومان هزینه رفت و آمد به صورت سفر هوایی هزینه می‌کنند، این در حالی است که افرادی در محلات هستند که برای شهریه ۲۰۰هزار تومانی دانشگاه پیام نور مستاصل مانده‌اند».
XS
SM
MD
LG